Vis enkelt innlegg
Gammel 30-07-07, 14:56   #110
Sondre
Medlem

Sondre sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tror du det finnes engler?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Du har enda ikke svart på sprørsmålene mine Sondre. Jeg sjønner ikke helt hva du er ute ettert i denne diskusjonen......

Her er det jeg spurte om....

(Åhr ... trykket tilbake og mistet alt jeg hadde skrevet.. prøver igjen)

Beklager hvis du ikke har fått svar i løpet av meldingene jeg har skrevet her. Jeg mener da selvsagt at ingen her er dumme. Jeg er heller ikke like overbevist om psykiske lidelser hos dem som tror på det overnaturlige.

Vi har som funksjon å stole på autoriteter fra vi er små barn. Dette er en funksjon som gjør (gjorde ... vi har ikke like mye behov for denne lengre men er viktig likevel) at vi overlever. Vi stoler blindt på det foreldrene våre sier oss når vi er små barn. Uten en slik funksjon hadde læring og kunnskap vært mye vanskligere å tilegne seg og tatt mye lengre tid.

Jeg tror at vi har en trang til å tro og stole på de menneskene vi verdsetter i livene våre. Hvis vi da har en venn som påstår enkelte ting som kan virke utrolige og at man i tillegg leser om ting i bøker og på Internet, så kan man lett la seg overbevise til å tro på enkelte ting uten at man har en helt forklarlig årsak og bakgrunn.

Men når dette er sagt, så tror jeg ikke at det overnaturlige er i samsvar med den naturlige evolusjonen. Jeg klarer ikke å se hvordan ånder, engler, eller hva det måtte være passer inn i den virkelige verden vi lever i. Jeg synes det er fantastisk at vi (mennesket) har kommet så langt som vi har, men synes det er beklagelig at vi ikke alltid klarer å bruke intelligensen vår til ting som er nyttige og kan føre oss videre (gjelder ikke bare det overnaturlige, er mye ting som beklageligvis vi foretar oss som fører oss i en negativ retning).

Thorwald er veldig liberal og det samme er jeg. Men jeg tror Thorwald mener vi har mer rett til å følge og leve etter våre naturlige instinkter og væremåter (min oppfattelse av Thorwald etter å ha lest andre tråder) som var mer riktige for 10 000 eller 100 000 eller mer år tilbake. Jeg liker å tro at vi har kommet lengre enn som så og at vi kan endre oss ved økt bevissthet, forståelse og intelligens. Ta f.eks. rasisme som er en helt naturlig funksjon: Fremmedfrykt. Hvis vi skulle forsettet å levd ut dette så kunne vi ikke dyrket idealer som likeverdt mellom mennesker og kjønn, som er fullstendig unaturlig og opprettet av samfunnet, ikke naturen.

Det er på tide å komme videre å glemme alt vi har kastet bort på guder og det overnaturlige.

Til photobscura: Hvis vi endrer litt på logikken din, så vil jeg heller si at vi burde vite bedre i dag enn å tilbe og tro på noe overnaturlig. Akkurat som vitenskapsmenn i eldre tider måtte lide for sine overbevisninger, så er det ikke lett for individer i dag å stå frem med radikale ideer som at det ikke finnes noen gud og overnaturlige elementer.

For det er disse menneskene som mangler støtte, ikke de som spår fremtiden tid og hjelper deg til å kommunisere med engler. Husk at det er ganske mange flere mennesker i verden som er religiøse og tror på gud(er) og det overnaturlige. Mennesker som Richard Dawkins fortjener mer støtte og ros enn det han får, selv innenfor vitenskaplige sirkler så er det mye negativt mot han pga. hans engasjerende og kraftige væremåte mot religioner og overtro. For mange lar seg begrense av de sterke kreftene som religion representerer.

(Forstår at det siste ble veldig direkte mot religion som ikke er det vi egentlig diskuterer her, men som jeg har sagt tidligere så er overtro det samme for meg, bare at religion er tro satt i system for å bedre kunne utnytte individer)

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat