Sv: Tror du det finnes engler?
Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.
Jeg kan bekrefte at legemiddelindustrien har laget medisin som effektivt fjerner vrangforestillinger. Siden jeg ble lagt inn med diagnosen akutt paranoid psykose føler jeg meg også kvalifisert til å fortelle hva denne følelsen av "noe" der ute bunner i. Det er nemlig vår alles iboende paranoia som kommer fint til utrykk gjennom dette. Vi har en følelse som vi ikke kan sette ord på. Så adopterer vi andres ord. Nemlig at det er "noe" der ute. Det er forklaringen vi presenterer for oss selv, slik at vi blir i stand til å mestre livet. Sånn var det i allefall for meg. Og det er jo ikke helt usannsynlig at det også kan være sånn for andre? 
Så jeg spør igjen, hvorfor tror DU på ting som ikke finnes? Dersom noe finnes så går det an å observere det. Man kan vise det til andre. Man kan verifisere at det finnes. Man kan etterprøver om hypotesen er valid. Men når man ikke kan dette. Så sliter man virkelig med å hevde at noe finnes.
Så er det noen som sier at vi som ikke tror, må bevise at det de troende tror på ikke er noe å tro på. Men da er det viktig å merke seg at det altså er den som fremsetter hypotesen, som skal styrke hypotesen gjennom å søke å kullkaste den. Dette for å ha fokusen på avmystifisere hypotesen. For jo mer man vil at denne skal være sann. Jo mer vil man ubevist gjøre for at denne skal bli sann. Til slutt vil man også kunne lyve til seg selv, bare for å få gleden av å ha rett. Så flinke er vi altså til å innbille oss ting. Fordi vi hele tiden søker å mestre de underliggende følelser. Vitenskapens mål er derfor å kullkaste hypoteser. Og kun bevare disse som ikke lar seg kullkaste. Dette er det eneste virkelige her og nå. Så det er den som man bør forholde seg til. Og i denne virkeligheten finnes englene kun som produkter av vår egen fantasi.
Vitenskapen legger vekk alt den ikke kan bevise nå, men det er kansje mulig å bevise det senere når vi har kommet litt lenger? Jeg har ingen grunn til å betvile mine sanser, jeg har god selvinsikt og er svert kritisk til menneskers uttalelser. Selv når vitenskapen kan bevise noe vil det ikke alltid bli trodd den heller bare se hvor mye vi strever med å bli hørt i forhold til dette med lavkarbo! Jeg synes folk er like skeptiske til lavkarbo dietten som til mine åndelige opplevelser. Men om noen måneder kan jeg i det minste bevise at jeg går ned på egg og bacon, men det er værre med det andre. Gidder ikke å stresse det.
|