|
Sv: Tror du det finnes engler?
Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.
Det er veldig mange grunner til å ikke være religiøs også. For veien til helvete er nemlig brolagt med prester, er det noen som sier. Og det tror jeg er sant. For det er ikke grenser for hvilken urett man har kunnet utføre mot andre mennesker, med skriften i hånd! Hvor mange kriger er det ikke som har blitt utkjempet med mer eller mindre religiøse motiv? Hvor de troende har blitt brukt/missbrukt fordi et religiøst overhode har fortalt dem at gud vil at de skal kjempe. At dette skjer den dag i dag er helt ufattelig for meg. At så få stiller spørsmål og er kritiske er helt ufattelig for meg. Men det ligger kanskje i den religiøses natur. Å stagnere. Slutte å stille spørsmål. Går kanskje på autopilot resten av livet?
Dette har ikke noe med "åndelighet" å gjøre. Folk benytter religionen som et middel for å kunne hevde seg selv, og sånn har det vært opp igjennom alle tider. Det har ingen forankring i religionenes grunnleggende budskaper, og det har ingen ting å gjøre med at "gud forteller meg at jeg skal drepe". Denne formen for tro har mer til felles med nazismen, og er på en måte det motsatte av "åndelighet" (sånn som Märtha driver med ). Da snakker vi strengt tatt ideologier. Nyere vitenskap har mye til felles med slike trossystemer, og er også skyld i utallige dødsfall.
"Åndelighet" (jeg velger å kalle det dette istedenfor religion eller tro) har ingen negative sider. Det er heller ikke snakk om å lure seg selv. Det er ikke et tankesett som gir en identitet. Du kan heller ikke bruke det til å bevise at noen tar feil og andre har rett. Derfor blir det litt dumt å skulle kritisere "religiøse" mennesker når man selv ikke har kjennskap til noen form for åndelighet.