|
Sv: Om utroskap
Opprinnelig lagt inn av AnnaV, her.
Er ikke helt enig her. Jeg SR jo at andre mennesker er vakre og verdifulle og sexy og whatever, men så lenge de ikke ER ham, så er de ingen godbiter for meg. Sånn er det faktisk, og det er ingen løgn. Eller overdrivelse, engang. Kjæresten min har mistet alt hår og er litt overvektig, tjener ikke spesielt bra, men øynene... og armene... og den mannen han ER, alt han GJØR, ikke bare mot meg, men mot andre... han tar pusten fra meg. DET er en godbit, det!
Så flott! Men jeg skjønner altså ikke hva du mener vi er uenige om? Jeg er nemlig helt enig med deg i alt du skriver i dette innlegget. Rent bortsett fra at jeg ikke helt har det samme forholdet til typen din som det du har... ;-p
Det er kanskje dette vi er uenige om:
Det blir jo som med Telenor, helt kul leverandør det. Men om telefonen og de øvrige tjenestene ikke fungerer slik jeg ønsker, så må jeg jo få lov til å bytte leverandør. Og Telenor må jo forstå, og godkjenne, at jeg kan prøve andre dersom jeg har lyst til det.
Da oppnår jeg/vi følgende:
----------------------------
1. Økt konkurranse gir forbrukeren fordeler
2. Ikke monopoltilstand
3. Ærlighet
4. Økt rasjonalitet
I et tradisjonelt forhold kan man jo også bytte leverandør. Man kan også prøvekjøre andre leverandører, på uærlig vis. Noe alle statistikker tilsier blir gjort.
At enkelte er fornøyde med sin leverandør er egentlig ikke noe argument mot "min" liberale løsning. Jeg synes jo det er flott at folk finner kjærligheten. Uansett om avtalen mellom partene er liberal eller tradisjonell. Og det som er riktig for den ene er jo ikke nødvendigvis det for den andre. Det respekterer jeg.
Det jeg forfekter er ikke hyppige partnerbytter, fri sex eller noe slikt. Det jeg prøver å få frem er at det går an å være ærlig med seg selv, og sin partner. Og ha en avtale som er skalert for nettopp dette. Basert på at utroskap, statistisk sett, er uhyre vanlig. Så hvorfor skal man ikke ta høyde for det? Noe annet blir jo bare å lure seg selv? Dessuten handler dette for min del også masse om å sette følelsene i et intellektuelt perspektiv. Skille ut hva som er lort og hva som er kanel. For jeg kjenner mange i parforhold hvor gløden har tatt slutt pga. at de har kvalt hverandres kjærlighet med sjalusi. Uten noen som helst grunn. De var altså så redde for å miste partneren at de gjorde alt for at denne skulle forlate skuta. Forstå det den som kan.
Jeg sier det igjen, for meg er det om å gjøre å løfte opp og frem. Fremfor å trykke ned og ut. Kjærligheten skal ikke sitte i bur, da visner den. Og det gjør den muligens også under frihet. Sånn er livet. Men noen ganger vokser kjærligheten inn i himmelen. Og da er det kjekt å ha rappet stolpeklatrerskoene til en i Telenor. 
Trofasthet ble også nevnt. Jeg er 100% for trofasthet. Og det er nettopp derfor man skal inngå avtaler som begge parter kan følge. Min påstand er at prosentandelen med trofaste par i kongeriket ville økt dramatisk dersom alle hadde inngått denne typen avtaler...
Så ang. den rette. Jeg har vært sammen med mange "den retter" opp gjennom årenes løp. Jeg er forøvrig 37 år nå. Og tror naturligvis ikke at det finnes kun en eneste rette for meg. Det finnes mange. Og det er opp til meg hva jeg vil gjøre ut av det. Men som det ble antydet i denne tråden, jeg sliter med å finne noen som vil ha meg med mitt liberale syn. 

|