Opprinnelig lagt inn av vintage, her.
Jeg har iallfall full kontroll på diabetesen med alt det innebærer, jeg har blitt brukt som foredragsholder på idrettshøyskolen, jeg er flere ganger Norgesmester, verdensmester og vunnet utallige konkurranser i utholdenhetsidrett. Neppe enkellt å få til dersom jeg ikke hadde skjønt noen ting. Jeg kan love deg en ting, og det er at jeg vet av praksis hvordan karbo/fett og proetin innvirker på kroppen bedre enn de aller fleste. Dette av den grunn at jeg har målt blodsukkeret sikkert 30 000 ganger ifm med matinntak og trening.
Det er bra og ha kjennskap til en ting. Og det som fungerer for deg, fungerer for DEG. Men vet du hva? Det fungerer ikke for MEG.
Det med kosthold og helse er en av de tingene vi alle egentlig plikter oss til og ta ansvar for, i hvertfall for vår egen del og helse, men også for samfunnet generelt så vi kan føre videre ny kunnskap til den neste generasjonen som kommer etter oss.
Jeg for min del har i alle år fulgt "den eneste sanne vei til helbredelse og helse",
i hvertfall i følge de såkalte professorer, leger og besservissere, som messet om mer karbohydrater, lite fett og mindre protein. Den veien har ikke gitt meg annet enn overvekt, sykdommer og depresjon, selv om jeg fulgte alle de rådene jeg ble belært med og tutet ørene fulle av. Og jeg fortsatte og følge rådene, til jeg nesten ble gal-gal-gal... For jeg la bare mer og mer på meg, og ble dårligere og dårligere. Skulle du eller andre som fremholder at karbohydratbasert kost er bra for alle, bli fristet til og tenke:
"da har du ikke gjort det riktig! Du har gjort det feil! Ikke trent nok, ikke spist riktig, jukset underveis, eller.........."
Da kan jeg på det sterkeste fortelle deg at jeg gjorde det jeg fikk beskjed om, og var ikke interessert i og kaste bort penger eller tid på og jukse meg til dårlige resultater. Det var MIN kropp som led. Det var MIN helse som stod på spill. Og det var fremfor alt MITT eget ansvar ovenfor meg selv og forsøke og bedre situasjonen for meg selv. Men det anbefalte kostholdet hjalp IKKE!!! Hva skulle jeg gjøre? Bukke under for selvmedlidenheten og la alle gode forsetter fare? Gi opp å forsøke?
I-k-k-e t-a-l-e o-m! For noe MÅ da virke på meg? Jeg er vel ikke så unik at jeg er den eneste i verden som ikke går ned på statens anbefalinger for ernæring og kosthold?? Men jeg begynte virkelig og føle det slik... Til en vakker dag jeg fikk en bok. For og holde meg litt kort, så forandret den boken hele mitt liv. Jo mer jeg leste, jo mer forsto jeg at jeg var ikke alene om ha det slik! Tusenvis av mennesker i verden tåler faktisk ikke den kostholdsfilosofien som er fremholdt som den eneste sanne vei og gå på!!! Det var en bok som omtalte lavkarbokosthold og hva slags mekanismer i min og andres kropp som gjorde at jeg ikke gikk ned. Og det stemte så alt for godt alt sammen.
Jeg har fått påvist kronisk migrène, hormonproblemer, insulinresistens og lavt stoffskifte som bare ble mer og mer aggresivt etter hvert som tiden gikk. (Migrenen ble jeg kvitt etter og ha begynt på lavkarbo! Fra tre anfall i måneden til 0!!!
)
Noen sa ofte til meg:
" Jammen du må jo gjøre noe feil hvis det ikke fungerer for deg! For dette kostholdet (karbohydratbasert) er jo så sunt. Spis grovt brød, bruk honning eller fruktose i stedet for sukker!! Spis mer grønnsaker og potet."
Hva skal man si til slik åpenbar jeg-vet-best- holdning? Det var jo nettopp slik jeg hadde levd i mange år!
Og sunt?? Nøtter er sunt, og allikevel er det mennesker der ute som dør av den type allergi hvert år! Reker og skalldyr er godt OG sundt, og allikevel er det mennesker som overhode ikke tåler det! Appelsiner, epler, jordbær, for og nevne noe, sunne ting alle sammen. Men altså IKKE sundt for de som IKKE TÅLER DET!!! Og hvem vet best hva de tåler og ikke tåler? Jo den som sitter med den type kunnskap om seg selv. Diskuterer man med slike allergikere og sier at: "Men kjære deg, nøtter og epler er jo så SUNDT, så du må da tåle det! Du spiser det sikkert på den gærne måten..."
Slik forenklet tankegang faller virkelig på sin egen urimelighet. Så hvorfor i alle dager skulle ikke det samme gjelde for et karbohydratbasert kosthold også, at noen mennesker faktisk reagerer på det? Hvorfor skulle det være unntaket??
vintage sa :Hva som slår meg ved å lese disse sider er at alle dere som skal redusere på karboinntak er overvektige. Spis et balansert forhold av karbo(lange) og øk aktivitetsnivået.
Mitt spørsmål blir da:
Hvis et karbohydratbasert kosthold er så fryktelig sunt som du vil ha det til, hvorfor er da det så mange som ikke tåler det, og får forverret overvekt og helsetilstand av det? Kan du være såpass ydmyk og tenke over det?
Og motsatt, hvis et lavere karboinntak og det å kutte ut sukker, stivelse og få i seg sunt fett er er så farlig og dårlig, hvorfor er det da så fryktelig mange som har blitt friskere enn på lenge, med vekt nedgang, bedre hud og økt livskvalitet som bonus??
Kan det være at slike mennesker har en bedre kunnskap enn deg om hva som er best for dem selv?
Du sier; Kutt ut ketosedietter, dere forstår overhodet ikke hva dere driver med.
Kan det være en aldri så litenmulighet for at det er noe du ikke har satt deg inn i eller faktisk ikke vet her i verden?
Kan det være at du har en holdning om at du vet best uansett hva alle sier, til tross for at det sitter tusenvis av mennesker som har fått et nytt liv etter og ha lagt om kostholdet til lavkarbo og levd på det i mange år og som beviser at du tar feil gang, etter gang, etter gang, etter gang...?
Har du virkelig full kontroll og en fullstendig oversikt over alle av livets sider og alle mekanismer i menneskekroppen som gjør at noen mennesker blir syke av en type mat eller andre ting i et miljø, mens andre mennesker i det samme miljøet IKKE blir det?
Kanskje det kunne vært en idè og hørt og tatt til seg hva andre også visste og hadde erfaring med tro? Jeg sitter og smiler litt her jeg sitter og skriver dette, for jeg hadde egentlig ikke tenkt og si noe. Kan godt skjønne at noen ikke tror det er mulig og forandre helsen sin så drastisk til det bedre og allikevel overleve et
karbohydrat-redusert kosthold, men da er jo den meningen basert på at du selv tror at det ikke går an og leve slik og være sunn, uten faktisk vite det! Dette fordi at:
"jammen JEG kan jo leve med masse karbohydrater i maten uten og bli hverken tjukk eller sjuk. Da MÅ jo andre også kunne det! De gjør det sikkert feil...!"
Verden er uendelig stor og mange ting foregår, ting som egentlig skulle være umulig, allikevel trosser mennesker den `umulig-barierren` hver eneste dag, noe som har gjort at grensene for hva som er mulig blir justert og flyttet på hele tiden. Noen grenser har virkelig godt av og bli flyttet på...
For hvordan kan man selv egentlig virkelig vite at noe er helt umulig? Din innstilling sier at det er umulig og leve på et lavkarbokosthold og samtidig være sunn! Da blir jo det en mening som er basert på at du selv mener og ha fullstendig kontroll og oversikt over absolutt alt som er mulig eller ikke mulig å gjennomføre med hell på denne planeten. Og den oversikten sitter i alle fall ikke jeg med...
De sa det var umulig og gå på månen også, og nå er det fotavtrykk i sanden der oppe som beviser akkurat det motsatte...
Ps. Bare for og gjenta det til det kjedsommelige vintage: Vi kutter ikke UT karbohydrater siden du visst har heng deg opp i den misforståelsen:
Kutter du ut karbo legger du en enorm belastning på nyrene gjennom økt proteininntak
Vi spiser det vi faktisk tåler, og kutter ut det vi ikke tåler. Etterhvert forsøker vi litt etter litt og gjeninnføre mer og mer til vi merker vi har nådd en grense for hva kroppen vår trives best med. Vår hovedkilde er grønnsaker og salater og mye mat som er sunn og god. Ting vi IKKE gjeninfører er sukker og mye stivelse i form av fint mel og sukker.
Og en ting til: vi som lever på lavkarbo, vi innser at det finnes utallige mennesker der ute som fint kan leve med et slikt karbohydratbasert kosthold og faktisk være friske og oppnå mye her i livet. Hvorfor kan ikke du/dere som er kritikere til vårt kosthold innse at vi faktisk fortsetter med dette fordi det virker på oss, der det tradisjonelle kostholdet dere reklamerer kom til kort?
Er dere virkelige så hovmodige og stolte at dere ikke engang kan åpne for at det er noe der ute som fungerer på oss på en annen måte, men allikevel med god helse som resultat?
Vet dere alt? Kan dere alt? Har dere kontroll på alt?
Det er du/dere som taper på det ved ikke og forstå at det er noe mer og lære her i verden. For hvis man ikke vokser i lærdom om forskjellige ting og faktisk innser at det er nye ting man kan tilegne seg av kunnskap fordi man ikke er fyllt opp til randen av all den viten som eksisterer på denne kloden, da stopper man helt opp og kommer aldri av flekken. Ønsker dere og stå stille mens resten av oss går fremmover, for all del.
Vi skal huske og vinke til dere før vi runder svingen...
Ønsker deg og alle andre forøvrig, det beste videre
.