Vis enkelt innlegg
Gammel 23-07-07, 12:53   #16
Thorwald
Medlem

Thorwald sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 55
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Må jeg ta kosttilskudd?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Min lege hadde heller ikke noe tro på at jeg skulle ta kosttilskudd. Men han hadde vært på et seminar og lært at TRAN var bra for kroppen, så han anbefalte meg å ta tran hver dag. Hvor lei meg tror du jeg følte meg da jeg forlot legen? Det er jo et helt tragisk forslag...

Jeg synes faktisk dette forslaget var meget bra. Tran og omega-3 er jo en ting som nær sagt alle er enige i at er bra som et supplement til ellers god kost. Så jeg forstår ikke helt hvorfor dette skulle være noe å være lei seg for? Hadde du håpet at virkeligheten var en annen, og at man kunne ta en pille for evig liv?

Jeg sier ikke hvor mye kosttilskudd jeg tar til legen min,

Hvorfor ikke det da?

men resultatene fra tester jeg har tatt er helt utmerket på alle områder (bedre hvert år).

Ja, det er jo enda godt. Men dersom legen din var klar over at du tok store doser vitaminer og mineraler så kunne han jo kanskje tatt andre tester også. For å evt. sjekke om du fikk for mye av noe?

Er på utkikk etter noen som har mer ekspertise på området, håper jeg kan finne noen i Oslo når jeg flytter dit til høsten. Ønsker gjevnlig å ta mer undersøkelser som kan avdekke mangler, behov og fare ved overdoseringer. Noen som vet om noen helseeksperter i Oslo som kan anbefales?

Det høres lurt ut.

Jeg har større tro på forskning og informasjon jeg klarer å finne frem til selv i bøker og på internett, enn jeg har på min leges utdanning som var utdatert den dagen skolebøkene hans ble trykket... (ja du kan finne alt mulig rart på nettet, man må jo bruke litt sunn fornuft i tillegg). I tillegg har jeg større tro på min egen erfaring med den livsstilen og kosttilskuddet jeg inntar nå. Har aldri følt meg bedre

Så du stoler med andre ord ikke på vitenskapen, og dermed legestanden? Du stoler mer på deg selv og dine erfaringer fordi du FØLER deg bedre? Fint det. Noen mennesker føler seg bedre ved å ta masse vitaminer og mineraler fordi de er redde for å ikke få nok. Å ikke leve lenge. Å ikke leve. Å ikke ha det bra. Miste kontrollen på sitt eget liv. Jeg har vært i en slik situasjon, og løsningen for meg var å ta en masse vitaminer og mineraler. Jeg skylte de ned med ginseng. Men det var meg. Det gjelder jo naturligvis ikke deg, eller kan det være en forsvarsmekanisme for din del også?

Som det også blir nevnt i den andre tråden min, jo eldre man blir jo større behov får man for kosttilskudd. Hvis du ikke tar (kosttilskud) idag i en alder av 37, når skal du begynne da? Når du blir 40? Når du blir 50?

Du, jeg begynte som sagt med kosttilskudd for lenge siden. Når angsten kom. Men jeg var jo ikke klar over at det var det det var, før i ettertid. Men pillene hjalp på angsten. Men det var ikke pga. virkestoffene i pillene. Det var vissheten om at jeg hadde en løsning, at jeg kunne gjenvinne kontrollen, så det var forsvarsmekanismen, og troen på denne, som var det aktive virkestoffet. Men dette virkestoffet kunne like gjerne vært å stole på legestanden. Stole på min egen genetiske ballast. Eller stole på at symptomene mine kunne behandles på andre måter enn gjennom irrasjonelle handlinger. For eksempel hos psykolog.

Jeg skjønte ikke at det var angsten som drev meg til å ta tilskudd mens det pågikk. For det var ikke bevisste tankeprosesser. Men i ettertid er det lett å skjønne at mine argumenter for tilskudd var tuftet på irrasjonell grunn. Og at dette var å anse som en forsvarsmekanisme mot det liv jeg levde. Men det er jo engang slik at det er lettere å ta en pille, fremfor å endre på livsstilen. Det jeg burde gjort var å høre på angsten når den kom. Anse den som en varsellampe i bilen. Lyser oljelampa så vet man jo hva man har å gjøre. Man kan naturligvis sette et klistremerke over slik at man ikke ser det, ta en toy, og kjøre videre mens man sier til seg selv at man har det så bra. Men det er en utrolig kortsiktig løsning. Og resultatet er opplagt for oss alle.

Så en liten historie:
Jeg har en kompis som i mange år har gått rund og fortalt hvor bra han har det. Han har brukt nesten alle sparepengene sine på kosttilskudd. Han sier det er utrolig viktig å ta vare på kroppen sin. På helsa. For da føler man seg så uendelig bra. Dette sier han, samtidig som han røyker som en damp. Han har aldri trimmet. Han går aldri lenger enn ut til bilen. Han legger seg med en gang han kommer hjem fra jobb fordi han er så sliten. Men du verden så bra han har det. Slik har det vært i mange år. Men nå i sommer tok dette en drastisk vending. Han bla altså tvangsinnlagt på sykehuset grunnet store vrangforestillinger. Jeg tør si dette. For det samme skjedde med meg høsten 2004. Så for å endelig svare på spørsmålet ditt (ja, det tok tid):

Jeg skal begynne med vitaminpiller den dagen det er et reelt behov for det. Avdekket av legestanden, altså som et virkelighetsorientert mottiltak mot en faktisk, reel og udiskutabel trussel. IKKE før. Da går jeg heller til en psykolog for å få en kvalifisert second opinion på tankemønsteret mitt. Og det anbefaler jeg alle andre å gjøre også. Det er en mye bedre forsikring for fremtiden fremfor å innta piller som man ikke trenger bare for å tilfredsstille trangen til å døyve blinkene fra en eller annen varsellampe.

Uansett så er de fleste her inne veldig flinke med dietten og vil nok gjennomsnitt får en bedre alderdom enn folk flest. Men hvorfor stoppe med dietten? Det er så mange andre ting man kan forbedre for å øke livskvaliteten sin! Lykke til!

Helt enig! Og den mentale hygienen er MINST like viktig som symptomfries trang til forsikringspiller. For hva er vitsen med å leve lenge dersom man går rund med en kaktus mellom ørene!!!

Ha en fin dag alle sammen!

Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat