Vis enkelt innlegg
Gammel 22-07-07, 19:29   #27
Thorwald
Medlem

Thorwald sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Alder: 55
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Hvis du vant 2 millioner?

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

Neida...Men jeg beundrer mennesker, som kan tenke så lite på seg sjøl, og så mye på andre...

Jeg håper ikke det er meg du tenker på. Jeg er nemlig superegoist. Jeg gir ikke bort en krone, jeg putter dem i fond. Slik at det blir investeringsvillig kapital i de nevnte markeder. Dette gjør jeg hovedsakelig av 5 grunner:

a) Jeg har nok til å klare meg.
b) Jeg profitterer mest sannsynlig på disse fondene økonomisk over tid.
c) Investeringsvillig kapital vil bedre livsvilkårene for menneskene i de forskjellige områdene.
d) Jeg profitterer på at forskjellene mellom mennesker på planeten minsker fordi det fører til flere glade og fornøyde mennesker. Og derfor mindre krig og nød.
e) Det er ressurser nok til alle mennesker på planeten.

Kort sagt. Dette er noen enkle steg mot det verdensideal jeg jobber mot. Men jeg er egoistisk, for det er kun da man kan bedre situasjonen for andre. Dette kan kanskje best illustreres med en forulykket som er i en så stor nød at man ikke kan redde vedkommende uten vesentlig risiko for eget liv. Redningsmannen må passe seg selv. For to offer er dobbelt så mye som ett offer. Og helt unødvendig. Men klart man skal strekke seg, men ikke ut over hva sunn egoisme tilsier.

Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat