|
Sv: Hva skjer med fettet i maten?
Opprinnelig lagt inn av themonk, her.
Jeg mener at jeg svarte sånn cirka på dette spørsmålet i den tråden som heter noe sånt som "Atkin's - Selvpåført diabetes?".
He, ja. Jeg skjønte noe av det som ble sagt der, men som jeg også sa i nevnte tråd, så gikk den diskujonen på et nivå jeg bare kan drømme om å strekke meg etter med det første
Sitat:
Dersom du spiser veldig mye fett vil mye av det gå uendret gjennom tarmen, noe som ikke er helt heldig. Ufordøyd fett virker irriterende på tarmsystemet. Hvis du spiser lite karbohydrater vil fettet i matet brytes ned til frie fettsyrer som brukes til å lage energi. Når kapasiteten til denne energisyklusen er sprengt lages det ketoner av overflødig fett som også benyttes til energi der det trengs.
Da ligger jeg vel bra an, ettersom jeg ikke har noen av plagene som du, og også Hyper nevner!
Men må ikke fettet bli (omgjøres/produsere??) ketoner -dersom det er ketoner som er brennstoffet sånn jeg har forståt?Akkurat som karbohydrater må bli til glukose før det kan brukes som energi? Jeg er fortsatt litt på ustø grunn når det gjelder en del av dette, men jeg vil gjerne vite mest mulig!
De ketonene som går ut gjennom urin og ånde, er det da ubrukt energi, eller? ...
Sitat:
Jeg mener å ha lest at fett i vevet, altså kroppsfettet, slipper løs og tar opp nytt fett kontinuerlig sånn at det blir en slags sirkulasjon. Sånn sett vil alle bruke noe kroppsfett til energi. Jeg er riktignok ikke helt sikker på om denne påstanden er riktig.
Om et "kalorioverskudd" lagres som fett i kroppen er veldig avhengig av blant annet hormonstatus og type næringsstoff. Større mengder proteiner lagres ikke som fett i kroppen, fordi dette har andre funksjoner. Umettet fett lagres heller ikke i noen særlig grad. Derfor tror vi ikke på kalorimodellen i noen særlig grad her inne. 
Det med at fett tar med seg fett høres av en eller annen grunn logisk ut. At det fester seg til hverandre som ...molekyler kan man si?? Det er også hva jeg mener å ha lest et sted, men som ligger litt i tåkedalen i mitt hode. Men det spørs om slanke mennesker med en god forbrenning rekker å lagre noe overflødig fett, så de får brukt det som energi, med mindre de har et lavt karbohydratforbruk? Nå bare funderer jeg her, men det virker i alle fall logisk for meg....
Når det kommer til kalorier, så må jeg si at den logikken jeg har blitt servert i alle år, skolelæra, har mista mye av sin gyldighet etter at jeg oppdaget ideen om lavkarbo. Så jeg tror jeg unngår å kommentere noe som helst av det. Har på følelsen av kalorier oppfører seg så forskjellig i forhold til kilde, og at tanken om energi da bare blir interessant isolert sett i denne sammenhengen. Det kan jo verken oppstå eller forsvinne.
Håper ikke dette ble for tåkete. Måtte bare "tenke litt høyt" her, for å se om jeg begynner å forstå noe.
Likte godt forklaringene du ga, Frøy. Jeg tror det ligger en del sannheter der, og det virker meget logisk!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|