Vis enkelt innlegg
Gammel 03-12-04, 12:11   #24
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

Jeg bruker alltid solkrem i påsken og i sommerhalvåret. Høyest faktor i ansiktet og brystet.

For mye sol gir dårlig hud. Mindre elastitet, flere rynker. Det kan man typisk se på eldre mennesker man vet har vært mye ute i sol uten solkrem.

Uansett så får man nok sol de gangene man er kjappe turer ute.

Mye av problemet her ligger faktisk ikke i solingen (selv om man skal være forsiktig når man har lys hud), men i kosten! For lite antioksidanter som C-vitamin og betakaroten gir rynker og lite elastisk hud, og forverrer huden ved soling. Såvidt jeg vet er det få eldre som har og er interresert i å ta tilskudd, og for rundt 50 år siden +/- var det sett på som et sunnhetssymbol å røyke, noe som selvsagt bidrar til utskilling av vitaminer og svært dårlig hud, og margariner med svært høye innhold av transfett var noe av det sunneste du kunne spise. Ler meg ihjel av Per-Margarin reklamene fra den tiden.

Jeg kan aldri gjenta meg selv ofte nok når det gjelder å huske på betakaroten (i tillegg til multivitaminer) når man soler seg!

Når det gjelder faktor-solkremer er det jo omdiskutert hvor heldig dette er, noen mener det øker kreftfaren....