|
Sv: Hva skjer med fettet i maten?
Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.
Det er lagret fett omkring organene som gir deg "ølmage"...
Også jeg som trodde det kom av øl... 
Sitat:
Forbrenningen av fett skjer i mange av kroppens celler, men musklene og visse organer er de som står for størst andel av fettforbrenningen. Fettcellene i seg forbruker dog ingen nevneverdig mengder fett. Fettet lagres på en plass (fettcellene) og forbrennes på en annen (musklene og organene). Frisettingen av fett er derfor en av de viktigste stegene for fettforbrenning. Det er dog bare første steget på en komplisert prosess. Når fettet er frigjort, i form av frie fettsyrer, transporteres disse med blodet til eksempelvis en muskel. Fettet tas opp til muskelen passivt, det vil si, uten hjelp. Det innebærer at de frie fettsyrene tas opp i like stor utstrekning som de finns i blodet. Om kroppen vil brenne ordentlig med fett, frigjør den derfor mye fett som frie fettsyrer. Jo mer av disse det finnes, desto mer kan vi ta opp til musklene og forbrenne. I diverse teorier gjør det seg gjeldene at det finnes ett aktivt opptak av fett fra blodet til muskelen, men uansett hva som er korrekt, spiller mengden frie fettsyrer i blodet en viktig rolle for potensialet for og forbrenne fett.
Det var en interessant artikkel, men jeg vet ikke om jeg ble særlig klokere...
|