|
Sv: Hva skjer med fettet i maten?
Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.
Så mitt spørsmål er, hva skjer med fettet man spiser, sånn egentlig? Bruker man det opp i tillegg til kroppsfett, eller går det bare gjennom?
Og tynne personer som spiser sånn som meg, bruker de alene fettet i maten som energikilde?
Jeg mener at jeg svarte sånn cirka på dette spørsmålet i den tråden som heter noe sånt som "Atkin's - Selvpåført diabetes?".
Dersom du spiser veldig mye fett vil mye av det gå uendret gjennom tarmen, noe som ikke er helt heldig. Ufordøyd fett virker irriterende på tarmsystemet. Hvis du spiser lite karbohydrater vil fettet i matet brytes ned til frie fettsyrer som brukes til å lage energi. Når kapasiteten til denne energisyklusen er sprengt lages det ketoner av overflødig fett som også benyttes til energi der det trengs.
Jeg mener å ha lest at fett i vevet, altså kroppsfettet, slipper løs og tar opp nytt fett kontinuerlig sånn at det blir en slags sirkulasjon. Sånn sett vil alle bruke noe kroppsfett til energi. Jeg er riktignok ikke helt sikker på om denne påstanden er riktig.
Om et "kalorioverskudd" lagres som fett i kroppen er veldig avhengig av blant annet hormonstatus og type næringsstoff. Større mengder proteiner lagres ikke som fett i kroppen, fordi dette har andre funksjoner. Umettet fett lagres heller ikke i noen særlig grad. Derfor tror vi ikke på kalorimodellen i noen særlig grad her inne.