|
Sv: Hva er dine beste tips for å komme ut av en avhengighet?
Opprinnelig lagt inn av Lise, her.
Har du noen tips?
Både teoretiske, og utprøvde teorier.
Vel, det kommer nok også an på hvilke avhengighet det er snakk om.Kan ikke se du nevner det.. Konskvensene er vel kanskje noe mindre av å bite negler i forhold til feks å være avhengig av Heroin eller hva?
Jeg har tro på å først se på om jeg er villig til å kalle det et problem..
Gjør jeg ting jeg ikke ønsker å gjøre (biter negler) Får det konsekvenser for meg selv og andre? (Heroin) Har jeg kontroll eller er jeg maktesløs? Hvis jeg finner ut at det er et problem, så har jeg to valg. Fortsette å benekte og finne unnskyldninger for å fortsette.. (Jeg greier det aldri, jeg er håpløs, ingen ting hjelper..) eller jeg kan finne ut hva jeg kan gjøre, ved å snakke med andre som har greid å bli kvitt lignende avhengighet.
1. Innrømme problemet
2. Greier jeg å løse det selv eller må jeg ha hjelp
3. Greier jeg det selv, så er saken klar. Hvis ikke; hvem kan hjelpe meg? Jo de som har greid å gjøre noe med problemet, og har da en ærfaring som jeg ikke har.
4. Være villig til å ta imot hjelp.
5. Spørre om hjelp.
6. Være villig til å gjøre det de anbefaler meg.
7. Når jeg blir "frisk" kan jeg hjelpe meg selv ved å hjelpe andre...
Hehe... Jeg skriver av egen ærfaring. Jeg er selv "tørrlagt" rusavhengig. For 15 år siden sluttet jeg omtrent på denne måten, etter 14 års misbruk, gjennon AA og NA, som står for Anonyme Alkoholikere og Anonyme Narkomane. Disse metodene har vist seg så virkningsfulle, at de er i mange andre land brukt ved alt fra spillegalskap, overspising, sex avhengighet og rusavhengighet.
Og sist men ikke minst. Denne metoden åpner ingen muligheter for å erstatte noe med noe annet. (spise tånegler i stede for på hånden, kokain i stede for heroin, øl i stede for brennevin, eller ligge med jenter istedet for gutter og omvendt..hehe)
Vet ikke om dette ble for ekstremt svar, men jeg tror at mange typer avhengighet er vanskelig å leve med, og at det derfor ikke finnes noen enkel måte å bli kvitt dem, uten villighet til å forandre seg, innrømmelse av prob, høre på andres ærfaring, og følge den, hardt arbeid og hardt arbeid.. Jeg tror ikke det hjelper å strikke eller løpe seg ut av problemet (hvis vi snakker om en alvorlig avhengighet selvsagt)
Vel det var min mening i allefall
|