Vis enkelt innlegg
Gammel 03-12-04, 01:43   #19
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Ulex

PPLP nevner det samme, og anbefaler daglig magnesiumtilskudd for å balansere kalsiuminntaket, siden vi ostespisende lavkarbere gjerne får i oss mengder av kalsium. De sier at for mye kalsium kombinert med for lite magnesium faktisk kan være medvirkende årsak til beinskjørhet - som jo er et kjempeproblem her i Norge til tross for all kumelka vi tyller i oss.

Et poeng her er at forfedrene våre hadde lite tilgang til livsviktig kalsium, og derfor har kroppene våre evnen til å lagre det, mens magnesium hadde de jevnere tilgang på gjennom året (frukt, grønnsaker, nøtter), så det skilles ut av kroppen hvis vi får for mye av det. Kalsium/magnesium-raten var omtrent 1:1 i jeger/sanker-samfunnet, mens i en moderne vestlig diett er den rundt 4:1.

Om D-vitamin så sier PPLP at kroppen i begrenset grad klarer å ta det opp gjennom mat og kosttilskudd, og at den beste måten å sikre seg at man har nok D-vitamin i kroppen, er å sørge for å være ute i sola litt hver dag. Ikke så enkelt å få til her oppe i det kalde nord. Men jeg har ihvertfall sluttet å kjøpe dagkrem med solfilter!

Ulex

Takk for svar, Ulex! Dette hadde jeg ikke hørt før (det i det midterste avsnittet).
Spennende lesning!

Synes du har et poeng i det du skriver i det øverste avsnittet...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat