Vis enkelt innlegg
Gammel 22-06-07, 21:28   #1
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Tom Kha Gai - thailandsk kyllingryte/suppe

Denne oppskriften fikk jeg av en kollega - det er visst en vandreoppskrift og jeg vet ikke opphavet. Men god var den !

4 porsjoner:

1 pk 750 gr kyllingfileter
150 gram champinions
150 gram sukkererter
150 - 200 gram brokkoli
150 - 200 gram cherrytomater
1 middels løk
2 fedd hvitløk
1 lime
1 ts grønn currypasta (thai)
1 stilk sittrongress
1 ts finhakket rød chili eller en hel rød pepper
2 bokser kokosmelk
1 pk hakket frisk koriander (krydderurt pose) ca. 2-3 ss ferdig hakket

Legg kyllingfiletene i ildfast form. Stek på 225 grader i ca. 30 min. Mens det steker:

Finhakket løk, hvitløk, chili/pepper og currypasta freses blankt i gryte. Hell over kokosmelken og la putre en stund. Finhakk sitrongress, skjær soppen i tynne skiver, sukkerertene i to/tre, brokkolien i "bitesize" buketter, cherrytmatene i to, riv skallet av limen, press ut saften og ha alt oppi gryten. La putre på svak varme.

Rett før servering skjære kyllingfiletene i middels tykke skriver på tvers og has oppi gryten. Ha oppi hakket koriander, spar litt til å trø på toppen før servering. Smak til med salt og pepper. Bland godt og la trekke ca. 5 min.

Server i dype tallerker. Gjerne med brød eller ris til de som liker/spiser det. Det er misnt like godt uten !