Vis enkelt innlegg
Gammel 20-06-07, 18:13   #1
dragev
Nytt Medlem

Medlem siden: Jun 2007
dragev er på en erverdig vei

Kan jeg forsøke lavkarb.?

Jeg er en gutt på 17 år som er interessert i å sette sammen et superkosthold. Har lest mye om lavkarbo, og er mer og mer interessert i å prøve ut dette. Har en del spm i forbindelse med det.

Jeg har hørt om og lest om mange som opplever en lavkarbodiett med ketose som behagelig, sultfølelsen blir eliminert, mer våken i hodet++. Dette høres jo helt genialt ut, og gir i mine øyne også mening, iom. at blodsukkernivåer blir stabile etc. En annen ting er at det blir enklere å holde seg unna brød og liknende som inneholder gluten. Jeg har ikke cøliaki, men etter å ha lest mye om hvordan gluten og enkelte andre ting påvirker kroppen, kuttet jeg ut disse, og opplevde at pollenallergier og tretthet osv forsvant i løpet av kort tid. Deilig Jeg er også overbevist om at det har helsemessige fordeler på sikt (altså glutenfritt kosthold)

Jeg er imidlertid ikke ute etter å gå ned i vekt, snarere opp. Trener styrke tre ganger i uka, og vil gjerne bli sterkere.

Så spm. 1, vil det være mulig å bli sterkere/trene styrke/gå opp i vekt på en lavkarbodiett sett at man spiser nok fett og protein, evt med enkelte oppkarbingsdager?

2 - Leste nylig i et svar fra lommelegen (tror det er en tråd her om det) at ketose bør unngås av barn/tenåringer i vekst? Hvorfor det? Gjelder det meg?

dragev er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat