Vis enkelt innlegg
Gammel 19-06-07, 10:17   #3
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-dietter øker kreftfaren

*sukk*
Hvordan foregikk denne testen da ? Det står det ikke noe om. Hvor lenge ? Hva slags mat spiste de. Hvorfor kommer de ikke med mer detaljer ?

Anbefaler å lese original artikkelen. Der er ordene "could"/kan kanskje (Altså ikke "can"/kan) brukt 3-tre ganger og "possible"/mulig, brukt 2-to ganger. De tar altså alle mulige forbehold. Det er kanskje en mulighet for at lavkarbo dietter kan øke kreftfaren.

Litt tynt - ikke ??

Sitat:

The acid, called butyrate, is produced by bacteria and helps kill off cancerous cells.

Fettsyren (butyrate) produseres av bakterier i magen og hjelper til med å bryte ned kreftceller.

Det betyr altså at denne fettsyren hjelper til med å bryte ned allerede eksisterende kreftceller. Mangelen på den forårsaker ikke kreft. Det er bare EN av mange ting som kan bryte ned kreftceller. Protein er en annen...

Konklusjonen deres er:

Sitat:

I det lange løp kan slike dietter føre til tarmkreft, sa professor Harry Flint som står bak studien.

Det viser også hvor lite disse menneskene vet om lavkarbo kosthold. Det finnes 3% butyrate i ekte SMØR. Den finnes også i KOKOSOLJE. Og hvor mange karbohydrater er det i smør og kokos/kokosolje dere ? Hvor mye smør og/eller kokosolje spiser en på an lavkarbo diett ? I motsetning til de på lavkalori som spiser lettprodukter som IKKE inneholder butyrate. DE trenger karbohydrater til å danne denne fettsyren i tarmen.

Når det er sagt så er det ufordøyd korn/fiber som fører til vekst av botyrate i tarmen. De fleste lavkarbodietter tillater grovt korn/fiber. Bare ikke raffinert hvitt mel. Det står ikke noe sted at raffinert hvitt mel gir samme effekt. Både Atkins og Ketolysekuren anbefaler tilbake føring av grove kornsorter i maten etter at målvekt er nådd.

Sitat:

The researchers said the danger comes if dieters are tempted to keep the level low.

Det er få som lever på rundt 20-25 karber pr dag resten av livet, selv på en lavkarbo diett.

De sier også "i det lange løp", men sier ikke noe om hvor lenge.....

Litt for mange løse tråder syns jeg.

Og selv om det høres nifst ut vil jeg absolutt sjanse å spise slik jeg gjør, MED de helsegvinstene det gir (og alle vondtene jeg er kvitt). Fremfor å gardere mot en promille sjanse for tarmkreft og sitte med masse overflødige kilo, vondt oppblåst mage/dårlig fordøyelse/smerter, ledd/giktplager, dårlig hud,dårlig søvnkvalitet, tretthet ..... ja.... lista er lang.

Her må hver og en ta en avgjørelse for egen helse, egen kropp. Tro på alt en leser og leve etter det. (Da bør en vel strengt tatt legge seg ned for å dø med en gang). Eller veie helsegevinstene med mye/lite karber opp mot hverandre og velge hvilke bivirkninger en kan/vil leve med og innrette seg etter det.

Om noen blir redde etter å ha lest en slik artikkel har jeg full forståelse for det. Jeg disser ingen som føler for å hive innpå med karber på grunn av slikt heller. Men lytt iallefall til egen kropp og gjør egne avgjørelser på et noe mer vektig grunnlag enn en tilfeldig avisartikkel med tendensiøs overskrift !