Vis enkelt innlegg
Gammel 29-11-04, 23:31   #4
Ulex
Medlem

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 58
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Jeg synes det er uheldig å fokusere så mye på kiloene. Muskler og solid beinmasse er tungt - og BMI tar overhodet ikke hensyn til det. Du trenger ikke å være tjukk selv om du har en høy BMI - kanskje du rett og slett har beinbygning som en liten traktor og er råsterk fordi du har slept fire småsøsken rundt siden tidenes morgen.

Fettprosent er et mye nyttigere mål, som tar hensyn til centimeterne man mister underveis. I ProteinPower (1996-utgaven) er det beskrevet en litt innviklet måte å måle det på som tar hensyn til spinkel/kraftig kroppsbygning også. Den utgaven av boka ble dessverre lånt ut en gang for mye og er nå over alle hauger, så jeg kan ikke beskrive metoden eksakt.

På nettet fins det haugevis av kalkulatorer man kan bruke til å få circatall. Jeg finner ikke igjen den jeg likte best, men her er link til en som jeg tror fungerer sånn noenlunde. NB! Den ber deg oppgi vekt i pounds. 1 kg = ca 2.2 pounds. "Forearm" betyr underarm, og hvis man måler på det største omfanget mellom albu og håndledd, har man ihvertfall ikke tatt i for lite.
http://www.eskimo.com/~cdickens/FatCalculatorF3.html

Hva fettprosenten bør være? Tja, si det. Jeg fant en tabell som skiller mellom menn og kvinner i forskjellige aldre, vi kan jo bruke den som utgangspunkt for diskusjon?

Alder Kvinner Menn
18-39 21-32% 8-19%
40-59 23-33% 11-21%
60-79 24-35% 13-24%

Vennlig hilsen
Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat