Hei Kornkari! 
Skjønner jeg deg rett hvis jeg tror at dette er et gjennomsnitt av vekten befolkningen hadde på den tiden tabellen kom ut? I så fall ville nok tallene vært annerledes i dag. Jeg vet ikke om jeg synes gjennomsnitt er noen god rettesnor når det gjelder vekt...
Før fikk vi høre at man ihvertfall ikke skulle veie mer enn høyden sin minus 110. Dvs at jeg på 1.70 skulle veid 60 kilo. Da hadde jeg vært mager...
I følge BMI er normalvekt for 170 cm (tar utgangspunkt i det fordi det er de tallene jeg husker) fra 74 kg og helt ned til 54. Det betyr at det er ganske store variasjoner innenfor normalen.
Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg også reagerte litt på at NettaMamma ville gå ned med en såpass lav vekt. Men så tenkte jeg på at moren min, som er 179 cm høy, har en idealvekt på 63 kg. Og da er hun ikke for tynn, men hun har en mye spinklere kroppsbygning enn meg, særlig oventil. Vi er alle forskjellige... men jeg håper at du, NettaMamma, har en sunn holdning til vekta di og ikke har noen form for spiseforstyrrelser!
|