Vis enkelt innlegg
Gammel 10-06-07, 12:38   #38
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Opprinnelig lagt inn av Lotusia, her.

Fortell meg Hva er et riktig kosthold for meg? Om noen bare kunne gitt meg svar på det hadd jeg ikke hatt noe problemer. Lagt om kostholdet har jeg gjort tusen ganger over det siste året. Jeg spiser akkurat det jeg tror er alle best for meg. Spis sundt, blir nok litt vel generelt å si..

Når jeg sier jeg lurer på om det er negativt at kroppen reagerer mer på karbo, er det fordi jeg ikke veit hva som skjer med kroppen, insulin og alt det der, og det tror jeg ikke så mange på forumet her er klar over heller. Det var det som fikk meg til å freake litt ut over den artikkelen! Jeg kan ikke sitte å motsi noe som jeg ikke har kunnsap om- og helt ærlig-har dere andre på forumet det tror dere?

Sant nok at man føler seg bedre på lavkarbo, men hva er baksidene? Jeg føler meg også bedre på medisiner, før de store magesmerter og leverskadene begynner... man får ikke noe særlig for-varsel! hvordan veit man hva som egentlig er bra for kroppen?

Påenget mitt er at dette er en ekstrem diett iforhold til hva som er normalt. Det er på en måte matpiramiden snudd på hodet- det går imot alt som man en gang lærte skulle være sundt... jeg føler at det ligger noe muffins i det.

Hva som er riktig kosthold for deg finnes det ikke noe fasit svar på. Det er det bare du selv som kan finne ut. Det krevet kunnskap om egen kropp/toleransegrenser, enorm tålmodighet og en god del kunnskap om matvarer og hva de gjør med kroppe DIN. ALLE reagerer forskjellig. Ingen av oss er like.

Forstår ikke helt hvilken artikkel du sikter til. Kan du legge link til den ?

Føler ikke akkurat noen trang til å måtte forsvare kostholdet jeg har hatt i over 20 år - og som har gitt meg og mange andre store helsegvinster/gjort oss friske. Det er dessuten flere leger (bl.a. Torkil Andersen) og ernæringsfysiologer her inne. Til og med en professor i ernæring, selv om han er her heller skjelden. Dessuten er faktisk praksis og erfaring mer verdifullt enn teoretisk kunnskap fra en bok (som i beste fall er ensidig). Det farligeste av alt er å stenge for ny kunnskap og erfaring. Det er opp til hver enkelt om en tør å bevege seg ut på ukjent mark eller om en skal holde seg til det trygge og etablerte.

Vil spesielt trekke ut følgende utsagn: før de store magesmerter og leverskadene begynner... man får ikke noe særlig for-varsel! hvordan veit man hva som egentlig er bra for kroppen?

Nå forstår jeg at du mener medisinene her, men du ovefører det til lavkarbo kosthold fordi du føler deg utrygg på om det i det hele tatt er så lurt... har jeg forstått deg riktig ?

Du trenger kunnskap om lavkarbo kosthold. Utfra ovennevnte uttalelse forstår jeg det slik at du muligens har lest en bok, - garantert noen avisa artikler og 100% sikkert noen overskrifter. Om du (som opprinnelig trådstarter Foggelen) hadde tillegnet deg kunnskaper om lavkarbo, ville du ha lest og lært at det eneste man i praksis ikke spiser er sukker, raffinert hvitt mel, pasta, ris og poteter (stivelseholdige produkter). Det er INGEN - noe sted, som noensinne har kunnet påvise at disse matvarene inneholder vitaminer, mineraler eller stoffer kroppenen våre MÅ ha eller trenger for å overleve og som vi ikke kan få gjennom andre næringskilder. Snareretvert i mot. Det blir gang på gang påvist at folk rett og slett blir syke av det anbefalte "normale" trygge kostholdet. Hvorfor er det så mye allergier ? Hva er galt/feil å unngå å spise det en blir sjuk/dårlig/uvell av ??

Vi som har lavkarbo som livsstil spiser masse fisk, kjøtt/vilt, fugl, med tilhørene store mengder grønnsaker i alle farger of fasonger, i tillegg til urter, grove kornsorter, nøtter og bær. Enkelte av oss tåler også frukt av og til. Hvis man følger læren og spiser slik, er det et sunt og variert kosthold uten for mye tilsetningstoffer og uten transfett. Det ER forskjell på fett-typer. Det er heller ingen av over 60000 pasienter som har fått påvist leverskader av Atkins kosthold. Selv etter 20 år er mine leverprøver perfekte. ALLE mine prøver er perfekte.

Å kalle dette kostholdet for ekstremt er i beste fall feil, misvisende og ignorant.

Ja, det finnes visse ektremvarianter, men det er noe folk selv finner frem til og ikke et korrekt lavkarbo kosthold. Vi advarer så godt vi kan mot dette, -men kan altså ikke styre hva folk selv velger å gjøre med kroppen sin. Vi gir også beskjed om de anbefaler eksremvarianter til andre via foruemt. Hva folk velger å følge av råd er ikke vårt problem eller vårfei. De er advart. Masse blir også fjernet fra sidene her.

Lavkarbo kosthold riktig utført er IKKE ekstremt.

Folk henger seg spesielt opp Atkins. Og da er det induksjonfasen på 14 dager som blir presentert som en "kur" og "hele Atkins - hva det dreier seg om". Induksjonens 14 dager er fase en i en kostholdsendring på fire faser (tidligere forklart i tråden her + under Lavkarbo resursser - LES). Det er med andre ord 14 dager av et helt liv som blir uthevet. Fettinntaket det skrives om er sterkt overdrevet - skrevet av folk som ikke har satt seg inn i kostholdet.

Toleransegrensen for karbohydrater senker seg ikke av dette kostholdet om man spiser riktig lavkarbo, MEN toleransegrensen (for karber) for de fleste lavkarbo kosthold passer for ER lav fra før. (Dette er påvist i flere viteskaplige studier). Det er som regel derfor folk har blitt sjuke og/eller lagt på seg. Lav toleransegrense for karber er årsaken - ikke resultatet. OG sammensetning av matvarer og hva man spiser har også mye å si. Man tåler mer av en type karber enn en annen. Som regel vil toleransegrensen for tomme karber (de vi ikke spiser) satt ned noe. Man har tross alt vennet seg av med dem. Det er som å slutte å røyke. Du kunne før røyke en 20 pakning uten provlem, etter røykeslutt blir en svimmel av kanskje bare et trekk. Det er kroppen som gir beskjed, og det er ikke skadelig. Men toleransegrensen fo matvarer vi tåler (bl.a. grønnsaker) blir satt OPP. Totalt ingen endring. Normalt vil folk prøve å unngå det som gjorde dem sjuke/tjukke fra starten av. Dette er ting man lærer og får erfaring med etter en stund på et slikt kosthold. Noen tåler mer av noe og mindre av andre ting. Det er veldig individuelt.

Vi er alle forskjellige, og tåler forskjellige ting. Om du sitter å venter på magesmerter og ødelagt lever på grunn av kostholdet burde du heller gå over til en lavkalori candida diett. Du skal uansett hva du velger ikke behøve å være engstlig for at du påfører kroppen din skade.