|
Atkins - selvpåført diabetes?
Nei JEG mener selvsagt ikke det, hehe. Men en kamerat av meg skrev det til meg på Facebook i dag. Han studerer til lege, og synes å vite hva han snakker om, men her er jeg jo uenig. Men siden jeg ikke er like oppdatert innen fysiologi som han er, vet jeg ikke helt hva jeg skal si, så jeg sa jeg kunne legge inn meldingen her på forumet, så noen mer kyndige kan svare?
Desverre skriver han det på dialekt, så jeg håper dere forstår hva han skriver:
Sitat:
På ein måde vil Atkinsondietten ver som selvpåført diabetes, altså, insulinmangel. Mange så har diabetes får vekttab, å d di te syvende å sist dør av e ikkje lavt blodsukker, men rett å slett åreforkalkning. Skreiv følgende te kånå mi, så åg e fan av Atkinsondietten, tenkte å senda d te deg åg, for å få kommentar/innspel/reaksjon fra deg, d virke som du har veldig go peiling 
Hei
Eg har tenkt så d knage å lest å lest nå. Eg lige i udgangspunkte Atkinsondietten, eller likte, nå e eg merr skeptiske... Eg tror heller kanskje Fedon sin versjon e bedre? Der handle d merr om å spisa sukker, men i mindre mengder å av rett type...
Eg ska forklara kort:
Ein person så går på diett, meine normalt an har for møje kroppsfett. Har du for møje kroppsfett, så sirkulere d allerede då for møje fett i årene på denne personen.
Atkinsondietten e sånn at du kan spisa fett å proteiner men ikkje karbohydrater.
Karbohydrater virke direkte på bukspyttkjertelen, å skille då ud Insulin. Insulin vil då prøva å fjerna karbohydratane, eller blodsukkere fra årene, for å komma tebage te et normalt nivå (rondt 70-110 mg/L).
Måden insulin fjerne sukker på, e:
1. Fora cellene (mest muskelceller) me karbohydrater
2. Lagra karbohydratane i leveren
3. Lagra karbohydratane som fett i fettvevet
Så komme probleme: Insulin sørge jo for at sukker bler lagt om te fett. Men insulin sørge åg for at fette holde seg inni fettcellene. Altså, d stoppe fette fra "å renna ud av fettveve"
Uden insulin, så vil fette i fettcellene brydas ner i mindre deler, å ble sendt ud i blodet. Å uden insulin i blodet, vil heller ikkje fette ble tatt opp i cellene igjen. Med på tanken? Fett bler tatt opp i cellene pga insulin på same måden så glukose bler tatt opp i cellene
Ergo: Lide karbohydrater = lide insulin, lide insulin = møje merr fett i blodet, men ingen vei fettet kan rømma. Å då har du plutselig merr fett (kolesterol) i blodet ditt, å dette føre til åreforkalkning.
Å hvis personen e øvevektig, så har an kanskje for møje fett i årene fra før, å nå får an ennå merr pga insulin mangel.
Nettopp derfor dør folk me diabetes: Di dør av blodpropper å åreforkalkninger. Ikkje pga for høgt eller lavt blodsukker.
Å her komme dårr et aent poeng: Hvis du røyge, eller hvis du går på p-pillå, ka e då faren? Jo, åreforkalkning eller blodpropp.
Ka skjer då hvis ein person så går på p-pillå, eller røyge, eller begge deler, går på atkinsondietten?
Di har studert kortidseffekten av dietten, den funke fint, men ka e langtidseffekten? Sånn så d e me diabetikere, så e insulinens effekt på glukose-nivåe bare korttids, men effekten av insulinens påvirkning på fett e langtids, å te slutt d så e dødelig..
PS: jeg fortalte ham at det het ATKINS, altså.