Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-04, 15:32   #4
ElinGH
Medlem

ElinGH sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 47
ElinGH er en juvelElinGH er en juvelElinGH er en juvel

Opprinnelig lagt inn av NettaMamma

Jeg vet jo ikke hva ketose er engang, spørsmålet var, hvordan man måler den

Står i innlegget til KomKari

Opprinnelig lagt inn av KomKari

Ketostix, - eller keton-stix, er små plastikk strips med en liten absorberende bit på enden. Denne lille biten inneholder et spesielt kjemikalie som endrer farge når det er ketoner urinen. Fargen på stripsen kan skifte og variere fra lys rosa til mørk lilla, eller ikke skifte farge i det hele tatt. Boksen vil ha en skala utenpå, som viser graden av ketoner i urinen. Normalt skal stripsen leses av etter 15 sekunder. De fleste holder stripsen ”i strømmen” når de tisser. Noen påstår at kjemikaliene da kan ”skylles” ut og at den beste måten å teste på er å tisse i en kopp for så å dyppe stripsen oppi etterpå.

Hva er ketose:

Opprinnelig lagt inn av KomKari

Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.

Jeg er ingen ekspert på dette, men har vel fått med meg litt, ved å lese litt her og der.
Man snakker om ketose i forbindelse med Atkins dietten. Hvis du vil lære mer om den, er det lurt å lese alt av innlegg om Atkins her inne (eget atkins forum) og du bør absolutt kjøpe en bok om Atkins dietten.
Helt kort: Man kommer i ketose når man inntar ca 20 g karbohydrater eller mindre per dag. Det er det man inntar under atkins induksjonen. Når man er i ketose forbrenner kroppen kun fett.

Håper dette var litt oppklarende

www.overvektig.net
En uavhengig nettside laget for og av overvektige som ønsker å gå ned i vekt.

ElinGH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert - snart atkins Svar med sitat