Vis enkelt innlegg
Gammel 28-05-07, 15:51   #3
Dolphin
Seniormedlem

Dolphin sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 46
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Er det sunt å trene hardt med en gang når man ikke har trent på lenge?

Kommer an på hva man legger i hardt og hva man trener. Men generelt ville jeg sagt nei....kroppen trenger å bli vant med fysisk aktivitet igjen. Når det gjelder styrketrening f.eks. så er det særlig sener og ledd som trenger lengre tilvenningsperiode. Man kan ofte raskt føle at man klarer å løfte like tungt som før ( avhenger av treningsoppholdet så klart), men sener og ledd henger ikke like godt med og dette kan som sonny har opplevd føre til belastningsplager.

Dessuten - hvis man begynner knall hardt med masse trening etter en lang pause med tanken at " nå skal jeg virkelig ta i et tak ( skippertak) og bli skikkelig sprek" går man ofte fort lei og gir seg med trening. Lurt å begynne gradvis...f.eks. hvis du vil trene styrke starte med 1-2 økter i uken og så trappe opp til 3 etter noen uker når man har kommet inn i rutinene. Eller iaf finne en måte å øke aktivitetsnivået gradvis på som passer ens egen hverdag....

Sist redigert av Dolphin : 28-05-07 kl 16:26.
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat