|
Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?
Opprinnelig lagt inn av Ullabulla, her.
Lurer på om det er mulig å komme i ketose hvis man har en BMI på ca. 20, eller blir det for stor belastning for kroppen?
Takknemlig for synspunkter og svar
- Ja, det er fullt mulig å komme i ketose om en har en BMI på ca. 20
- Nei, jeg anbefaler det ikke. Å følge en ketogen diett om du ikke har behov for å ta av overflødig vekt (noe du ikke har med en BMI på 20) er liten vits i. Kroppen vil også sannsynligvis protestere.
Så til de som påstår at ketose er skadelig for kroppen i lengre perioder: NEI, det finnes ikke noen dokumentasjon på at det er tilfelle. Selv har jeg vært sammenhengende i ketose i flere år uten at jeg har tatt noen som helst skade av det. Snarere tvert i mot. Ketose har hjulpet meg ut av sykdomstilstand.
Det anbefales normalt ikke mer enn 6 mnd (både Ketoysekuren og Atkins Induksjon) nettopp fordi det ikke finnes noen stuider som viser det ene eller det andre. Og samtidig er det viktig at man spiser riktig og variert når man er i ketose. Spiser man ensidig er det skadelig for kroppen uansett hvilken filosofi man følger. Personlig mener jeg at Skaldeman ekstrem er usunt og farlig for kroppen i lengden (over flere år). Og det sier Skaldeman også selv. Han anbefaler ikke metoden (den ekstreme) selv om den hjalp for ham. At den virker er jo klart. På samme måte som at det virker å slutte å spise. Det er ikke dermed sagt at det er sunt !
Man må også ta høyde for at alle kropper er forskjellige. Noen tåler ketose ekstremt godt og kroppen trives med det. Andre tåler det IKKE og kroppen trives IKKE med det.
Det finnes ikke noe fasitsvar her heller. Akkurat som det ikke finnes noe fasitsvar på hva som er riktig for mengden trening kontra mengde karbo.
Siden vi er så forskjellige er det dessverre slik at lavkarbo ikke er for alle. Noen kroppen funker bedre MED større karbeandel. Det må vi bare akseptere OG respektere !