|
Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?
Dolphin: Jeg skjønner du er veldig ivrig når det gjelder trening, og sitter med mye kunnskap om det. Du har selvfølgelig rett i det du sier om styrke. Musklene må brukes både for å styrke ledd og mobilisere nervebaner.
Samtidig skjønner jeg også at det er vanskelig å forstå effektene av å gå over til lavkarbo, for en som ikke har lest så mye om det. Nei, man blir ikke mye sterkere av å kutte karbohydrater, men i begynnelsen vil muskelvolumet øke til en viss grad fordi hormonbalansen endrer seg. Kroppen resetter seg på en ny sammensetning med mer muskler og mindre fett. Hvis du deretter trener mye, for så å brått slutte, vil du selvfølgelig bli svakere igjen. Men selve muskelvolumet holder seg ganske bra. Innenfor et visst tidsperspektiv vel å merke.
Det går forresten fint å trene hard styrketrening på lavkarbo. Men det tar godt og vel et års tid før kroppen har vendt seg ordentlig til det. Eneste forskjellen er at man mangler den siste piffen på maksløft. Den kan jo være avgjørende for en fitnessutøver eller kroppsbygger. Da går det an å gjøre noen triks med veksling mellom makronæringsstoffer. For oss andre dødelige fungerer det helt ypperlig uten. Jeg kan uten problemer ta håndstående push-ups uten å ha spist karbohydrater. Mer trenger jeg ikke. 
Hvis du vil lese om trening og lavkarbo er boka "Natural Hormonal Enhancement" av Rob Faigin veldig fin. Den tar for seg trening, livsstil og kosthold og knytter det hele opp til hverandre. Det er ikke noen perfekt lavkarbo-bok, men den kan være et fint sted å begynne hvis du er interessert i trening.