Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-07, 18:48   #61
Dolphin
Seniormedlem

Dolphin sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 46
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

carisma: stikker ikke med halen mellom beina, men burde egentlig ha lært by now at det ikke nytter å kjempe mot vindmøller ;D
Akkurat som det er helt umulig å få fitnessfolk til å forstå at deres livsstil ikke er den rette for alle og at alle vi som sliter med ekstra kg ikke alltid er ene og alene skyld i det selv, ellerå få unge jenter til å få banket inn i knollen sin at det å være tynn ikke er ensbetydende med at man er sunn, er det tydeligvis like vanskelig å stikke seg frem og sette spm- tegn ved ting som folk føler er en mirakelkur for dem.

utgangspunktet for hvorfor jeg reagerte var nå egentlig at en dame/ jente som ifølge bmi ( dårlig mål, men det var det vi hadde å gå på ikke sant) er normalvektig kommer her å spør om hun kan gå på lavkarbodiett for å gå ned 5 små kg som hun sikkert ikke trenger, når det hun trenger kanskje heller er å trene mer for å få mer muskler ( og følgelig kanskje heller gå opp i vekt) for å få en strammere, sunnere og mer veltrent kropp.
Har som jeg sikkert har sagt før, møtt utallige av jenter som syter og klager over noen ekstra kg ( og da snakker jeg faktisk om bare noen få) men når du sier til dem at de kanskje heller burde begynne å trene enn å tenke på vekta blir det fullstendig ramaskrik!

Greit nok at dette er et forum for folk som vil ned i vekt og ønsker å endre kosthold og livsstil, men det er likevel nødvendigvis ikke riktig eller etisk å anbefale hva som helst til hvem som helst likevel og jeg syns alle kurer der man frarøver kroppen for bestemte ting bør overvåkes nøye av folk som har kunskap på området. For for det om man FØLER seg helt fin og frisk er det jo ikke sikkert man er det.... det fikk jo jeg tydeligvis bevis på forrige fredag. Følte meg frisk og fin jeg og at det som skulle til baer var å kutte ut godteri og spise mer balansert, men der tok jeg tydeligvis feil ikke sant i.o.m at kroppen overproduserer insulin. Og derfor må jeg gå hardt til verks for å få insulinnivået ned på et normalt nivå. Men da foreligger det en medisinsk grunn ikke sant, det gjør det nødvendigvis ikke om man bare skal gå etter BMI ( i så fall er samboeren min virkelig ute å kjøre med en BMI på 34! - han er styrkeløfter). og da bør man vel heller anbefale folk å finne ut hva de faktisk har behov for enn blindt å anbefale noe bare fordi det funker for en selv.

En som har anoreksi vil jo føle seg frisk og fin OG gå ned i vekt selv om han/ hun ikke spiser, men man vet jo at det ikke er særlig lurt likevel.

En med cøliaki vil selvsagt ha det mye bedre på et kosthold uten gluten - det betyr ikke at det er riktig eller forsvarlig for en som ikke har det å gå på samme kosten.

Alle her inne er jo enig om at et ensisdg kosthold med masse raske karbs er uheldig, men det jeg ikke skjønner da er at folk tror at et ensidig kosthold bestående av mest kjøtt nødvendigvis er så mye sunnere så lenge det er så ensidig?

Håper du har forstått by now at jeg ikke er redd for å ta en skikkelig debatt, men det finnes grenser for hvor lenge man gidder å være hakkekylling

For mye og for lite av alt er helseskadelig mener nå jeg. er jo nødvendigvis ikke karbsene som " dreper oss" heller, men mengden og typen av karbs vi putter i oss.

Photobscura: der er vi ihvertfall enig teller ikke kcal. Det har jeg lenge ment er bare tull