Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-07, 16:02   #45
Dolphin
Seniormedlem

Dolphin sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 46
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Georgine - sier ikke at det ikke funker - sier bare at man ikke skal ta alt for god fisk og at man ikke vet konsekvensene av å kutte så kraftig ned på et næringsstoff i lang tid.

Kula: Utnevner ikke meg selv som professor av noe slag, men sier hvilke erfaringer og bakgrunn jeg selv har og trening er faktisk en av de tingene jeg kan en del om og noe om hvordan fysiologien vår fungerer har jeg også lært - at jeg er utlært er imidlertid ikke fakta.

Men det er da merkelig at med en gang noen nevner at de faktisk har kunnskap på disse områdene så snur mange seg i avsky og kommer med " ja, ekspert du liksom - deg gidder vi iallefall ikke å høre på", mens med en gang en som aldri har hatt noen erfaring fra disse områdene har funnet en "mirakelkur" og funnet ut alt av seg selv så stoler folk blindt på dette mennesket?!

ja for det er logisk.....

mener ikke at folk trenger å ta det jeg sier for god fisk heller - folk må tenke selv, være kritisk til den informasjon de får og selv lete opp kunnskap/ gjøre egne erfaringer - vi er forskjellige på mange måter men også svært like på andre - alle må finne det som passer best for dem. Å stole blindt på noen uansett hvem, kan være svært farlig.....
At norsk ernæringspolitikk har slått feil er klart - men masse av disse tingene som skaldemann m.fl. kommer med er fremdeles ganske nytt og vi vet enda ikke hvilke konsekvenser slike ting kan få på sikt så greit å være litt tilbakeholden og finne en mellomting.
Veldig ofte viser ting som i utgangspunktet virket som en god ide kanskje å ikke være så bra likevel - det er derfor vi fortsetter å forske på ting for å lære.
At et karbohydratrikt kosthold blir så fryktelig feil for mange i dag skyldes jo bl.a. at vi ikke er like fysisk aktiv som før slik at det som funket for en del år tilbake ikke lenger funker for oss i dag fordi kroppene våre ikke klarer å omstille seg ifht verden rundt oss. Det betyr ikke at det hele tiden har vært totalt feil med et karbohydrat holdig kosthold, men kanskje var det ikke riktig heller - det samme gjelder for et meget fettholdig kosthold - det funker kanskje nå, men på sikt vet vi ikke om det vil være heldig på sikt.