Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-07, 15:47   #43
Dolphin
Seniormedlem

Dolphin sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 46
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Dojuanwannabe:

Vil bare spørre hvilken bakgrunn du har/ erfaring du har når det gjelder trening/ kosthold/ ernæring til å kunne sitte og påstå at muskelmassen vår vil bevares selv om den ikke brukes bare man spiser nok proteiner? Hvis du seriøst mener det er du i så fall en god del ute å kjører.

Sier det igjen - jeg er 3 års fysioterapistudent og har faktisk lært endel om menneskets fysiologi oppgjennom. I tillegg har eg mange års erfaring innen dans og det å drive med styrketrening, har en samboer som er styrkeløfter og mange venner som både driver med styrkeløft og fitness.
Og de fleste som driver med disse idrettene vet godt hva et 2 -3 ukers opphold uten styrketrening har å si for både muskelmassen og styrken - BEGGE deler reduseres rimelig raskt!

Å sitte å påstå at man bare kan spise seg til store og sterke muskler, bare man spiser nok proteiner blir jo bare vås....er ikke sånn kroppen vår fungerer.
Det blir som å si at man blir stor og sterk av å gå på bol uten å trene, eller at man blir mer smart hvis man ikke bruker hjernecellene sine, men bare sitter i ro og sløver hele dagen. Eller at man anbefaler en benskjør dame om å holde seg i ro og bare spise " riktig" så fikser skjellettet seg av seg selv....

At nok proteiner i kosten vil gjøre det lettere å bygge opp muskelmassen er en helt annen sak, men det gjør ikke jobben alene.

Og å si at trening / fysisk aktivitet slettes ikke har noe what so ever å si for fettforbrenning er jo en rar uttalelse å komme med - klart det har det - det er jo grad av aktivitet som bestemmer hvor mye energi kroppen har behov for/ bruker. Ja, vi har en viss basalforbrenning fordi kroppen trenger energi til alle kroppens basale prosesser, men det er jo ingen tvil om at en som er svært fysisk aktiv likevel vil ha behov for mer energi enn en som bare sitter i sofaen hele dagen.

Men at masse trening uten et ordentlig kosthold har lite for seg det også er jeg enig i - da uteblir ofte den effekten en ønsker av trening.

Å si at man ikke vil anbefale styrketrening for svært overvektige før de har gått ned blir også litt tullete syns jeg. Selvfølgelig bør enkelte gå gjennom en grundig helsesjekk for å utelukke at det foreligger kontraindikasjoner for slik eller annen trening, men så lenge det ikke foreligger er det ingen grunn til å "vente" til man har nådd vektmålet sitt med å begynne å bygge opp muskelmasse.

Se bare på mange slankeprogram som går på tv - både slankekrigen og denne fettøya eller hva det nå het - vil understreke at jeg ikke nødvendigvis er noe fan av slike programmer - men det er jo ikke til å skyve under en stol at alle disse programmene også har fysisk aktivitet - også hard styrketrening - som et viktig element i opplegget sitt.

For mange pasientgrupper ( kols pasienter, hjerte - pasienter, svært overvektige etc) er styrketrening forøvrig det greieste stedet å begynne fordi det bl.a. ikke krever så mye av evnen til å få tak i tilstrekkelig oksygen som det å gå turer. En som er svært overvektig vil ofte ha problemer med kondisjonen og da vil styrketrening gjerne være et langt bedre sted å begynne enn å gå turer nettopp av grunnen som nevnt overfor.

Men uasnett er det viktig å bevege seg og finne en form for trening som gir en lyst til dette. Trening skal være lystbetont.
I alle fedmedebatter er det alt for lite fokus på fysisk aktivitet for helsens og ikke minst bevegelsesgledens skyld.

At man kan risikere å gå opp i vekt ved styrketrening istedet for ned er nå så, men det er nettopp derfor jeg mener at man ikke alltid må være så J***** opptatt av vekten heller fordi kroppens sammensetning er av større betydning enn hva et tall på en vekt sier og kroppens sammensetning endres nettopp gjennom fysisk aktivitet ( og et riktig kosthold).

Sier ikke at styrketrening nødvendigvis er den beste formen for trening - det har nå litt med smak og behag å gjøre, men at jeg syns det er viktig for alle å drive med er helt klart. men det finnes mange måter å trene styrke på - alle trenger ikke å løfte " skrot" slik som jeg elsker å gjøre, og det er også viktig å være allsidig når det gjelder trening. For ensidig trening kunne føre til uheldige belastninger på kroppen akkurat som for ensidig kost.