|
Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?
carisma: Nå syns jeg faktisk du er litt nedlatende her....fordi om jeg er i tidlig fase med ketogen kost betyr ikke det at jeg ikke har kunnskap om kosthold, ernæring og trening i utgangspunket. Er 3 år student på fysioterapistudet, har trent styrke og danset i mange år og kan faktisk en del om hvordan kroppen vår fungerer. Jeg hadde heller ALDRI gått inn på et så knallhardt kosthold som ketogent kost er hadde det ikke vært for at jeg var pent nødt da jeg nylig har fått påvist insulinresistens ( noe som fatslegen min tydeligvis skulle ha oppdaget før og gitt meg oppfølging på helt fra jeg var liten da jeg en periode hadde nedsatt glukosetoleranse). Hadde jeg ikke hatt det - insulinresistens - har både jeg og samboeren min god nok kompetanse til å lage oss et kosthold der vi fint kan klare å gå ned i vekt ( og beholde musklemasse) uten å kutte alle karbs. Jeg har også selv gjort vel så mange erfaringer med kroppen min og vet hva som funker og ikke som skaldemann, men utnevner meg ikke til ekspert for det eller anbefaler ting til andre i hytt og dynevær - noe som ville være uetisk i så fall.
Ikke glem det at kroppen vår faktisk er bygd opp av både fett, vann, proteiner karbohydrater etc - da er det også naturlig at vi tilføyer en balansert mengde av de samme næringsstoffene. Å fjerne en an delen blir som å bygge et hus med sement uten å ha sand i sementen, for lite sand eller for mye eller for mye vann etcetc. Funker ikke så veldig bra.
Man slutter heller ikke å drikke vann selv om man menst sannsynlig kan gå ned endel kg på å la være.....