Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-07, 22:55   #36
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve

donjuanwannabe sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Ullabulla, her.

Lurer på om det er mulig å komme i ketose hvis man har en BMI på ca. 20, eller blir det for stor belastning for kroppen?
Takknemlig for synspunkter og svar

Nei ketose er jo sunt så det er ikke en stor belastning for kroppen. Ja du kan komme i ketose med BMI på 20. Det tror jeg du har godt av så kanskje din BMI øker ved økning av din muskelmasse?

Frøy; det er kjøtt sammen med potet/ris/brød o.l. som forsurer kroppen, ikke det å bare spise kjøtt.

Opprinnelig lagt inn av Lise

Og jeg vil tro at en som er undervektig ikke vil ha godt av å være i ketose fordi det å gå i ketose er et ganske kraftig virkemiddel, og en undervektig kropp er ikke sterk (og man har bla. liten motstandskraft mot infeksjoner). Å gå i ketose for å forbrenne egne fettlagre som ikke er der er jo lite hensiktsmessig, og man må tilføre ganske mye fett i kosten for å få tilført nok til å ikke tære på kroppen tenker jeg.

Å være i ketose er ikke det samme som å forbrenne fett som er på kroppen. Kroppen vil jo ha ett visst fettlag og med en ketosediett så vil du kanskje øke i fettmengde på kroppen også hvis du har for lite. Men det viktige er at du øker i muskler og blir mer normalvektig på en diett med mye kjøtt og fett.
Ser at du ble dårlig med en gang du kom i ketose, men det er jo normalt for alle som skifter drastisk på sitt kosthold fra lite fett/mye karbohydrater til mye fett/lite karbohydrater. Kanskje du hadde blitt bedre etter noen dager i ketose når kroppen er blitt bedre vant?

Dolphin:
Det stemmer det at du øker i muskelmasse uten å trene hvis du spiser mye kjøtt og lite karbohydrater. Det er det som er så bra med lavkarbo. Hvis du spiser mye karbohydrater og lite fett og proteiner mens du går ned i vekt så vil du miste muskelmasse sammen med fett og da forbrenner du mindre etterhvert og det blir vanskelig å holde vekta. På lavkarbo skjer det motsatte. Du mister ingen muskelmasse (den øker t.o.m) men du mister kun fettmasse (og vann i begynnelsen).

Bare se på de som har gått ned mye på lavfett/mye karbs. Se på rumpa, den er flat! En god indikasjon på muskler som har forsvunnet.

Og det med trening er også sant. Du mister veldig lite fett av å trene. Det beste er å konsentrere seg om kosten da det er der det er mest å hente når man skal miste fett på kroppen. Men det er jo godt å komme seg ut i frisk luft da. Den treningen som er best er helt klart styrketrening. Da får du større muskler som igjen øker forbrenningen. Men jeg ville ikke brydd meg med å trene styrketrening hvis jeg hadde høy overvekt, da er det bedre å la kosten gjøre jobben i starten og kanskje begynne med styrketrening når man er kanskje i mål eller 10 kg fra målet.

Fett er ikke farlig i seg selv, det er hva du spiser sammen med fett (pasta, ris, brød, potet, sukker osv) som gjør fett farlig og da kan man vel ikke skylde på fettet eller? Så Skaldemann har garantert rene blodårer som flere av har som ikke spiser fett sammen med usunne karbohydrater. Og husk at av fett (uten masse karbohydrater) blir du mett, derfor er det umulig å få i seg for mye av det.

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Hva skaldeman angår kunne jeg ikke bry meg mindre hva han sier....dette er en mann som etter hva jeg har forstått ikke har noe bakgrunn innen verken menneskelig fysiologi eller ernæring og bare har "funnet" ut ting av seg selv...nå påberoper han seg å være en slags guru som vet så mye bedre enn alle andre. Er mot alt som har med ekstremisme å gjøre og mener at verken for mye eller for lite av det ene eller det andre er positivt. Viktig å finne en balanse mellom ting også når det gjelder kosthold. Og når han i tillegg kun nevner fysisk aktivitet i en bi setnig _ " ja bra hvis man får det til for helsens skyld..." så blir jeg særdeles skeptisk. Fysisk aktivitet har gjerne ikke så mye å si for vekten vår, men det har særdeles mye å si for andre ting - immunforsvar, bentetthet, muskletyngde og funksjon etc etc. Så da velger jeg heller å stole på både min fysiologiprofessor som har mange års erfaring med både ernæring og toppidrett, samt legen min ( fedon klinikk) som faktisk er spesiealist innen indremedisin og ernæring....

Skaldemann har forsket på segselv og det er ihvertfall mye bedre enn alle disse useriøse forskningsresultatene som finnes om lavkarbo og dens effekt på kroppen. Man trenger ikke å ha utdanning for å kunne noe. Bare se på Christian Drevon, han kaller seg Professor i Ernæring men vet ingenting om ketose (han trodde faktisk ketose var ketoacidose, men det er jo noe helt annet og dødelig noe ihvertfall ikke ketose er!). Så å være fysiologiprofessor betyr ikke automatisk at han har rett i alt. Det samme med "spesialist innen indremedisin og ernæring". Det går på å lese bøker som andre har skrevet og det er ikke dermed sagt at disse bøkene er sanne. Skaldemann har "lest" sin egen kropp og det er mye bedre sannhet i det. Han er jo ett godt eksempel på hva ett fettrikt kosthold (uten usunne karbohydrater) gjør med en kropp.

Ang. fysisk aktivitet så mener jo Skaldemann nettopp at man ikke trenger å trene for å gå ned i vekt for det har så lite å si!

Sist redigert av donjuanwannabe : 24-05-07 kl 23:17.
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat