Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-07, 18:59   #36
BiB
Seniormedlem

BiB sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 59
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Høres jo veldig bra ut, lykke til videre! Jeg er ingen lege og vil ikke komme med skadelig anbefalinger, men jeg ville vurdert å oppsøke andre som kanskje har mer kompetanse rundt dette da jeg ikke tror de fleste allmennlegene har de beste forutsetningene rundt dette. Noen har jo spesialisert seg på akkurat slikt, men det gjelder nok færreste. Men jeg kjenner ikke mange leger, så jeg er en dårlig referanse, jeg bare forslår å kanskje undersøke eksperter/andre.

Legen sin jobb er å behandle sykdommer og symptomer når dem først har oppstått. Det er først når man har blitt syk at man oppsøker leger, og da kan de være effektive og raske. Men har man kommet så langt, så har man mishandlet kroppen sin over lengre tid og man må gjøre endringer, ofte drastiske, for å komme tilbake på riktig spor.

(Ikke ta alt jeg sier helt konkret og direkte, jeg setter ting litt på spissen for å få frem ett poeng. Det er mange som får akutte sykdommer som man ikke er årsak i selv, men mye er man skyld i selv.)

Angående treningsenter og "turn-off" så er det mange ting du kan gjøre for å gjøre det lettere for deg. Gå på tidspunkter som er dedikert til f.eks. barnefamilier, gå på tidspunkter hvor det er lite folk, m.m.. Det viktigste tror jeg er å komme bort hjemmenfra når man skal "trene", om det bare er å gå en tur eller andre ting.

Noe av poenget med treningsenter er kostnader. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe dyre treningsmaskiner som de har hjemme, og det er mange typer øvelser som er mye lettere ved å bruke maskiner og utstyr, som du ikke får til like lett hjemme. Har vært borte i billig treningsutstyr til hjemmet og det er veldig kjedelig og gjør ting mindre behagelig og tyngre, men bedre enn ingenting så klart!

Til slutt, så har du jo ikke blitt 50kg overvekt uten at du selv er skyld i det og det er fantastisk bra at du ønsker å gjøre noe med det! Men det jeg reagerte litt på, er at du ikke kommer til å øke de fysiske aktivitene du har nå, hvorfor skal du ikke det? Du vet bedre enn legen din hva du selv tåler, og hvis du har blitt 50kg overvektig med dine nåværende aktiviter, så tilsier det jo at du bør øke det, sammen med en optimal diett. Men dette er bare mine råd, jeg kan gjerne ta feil...

Føler jeg bare må komme med en liten kommentar; Legen min vet selvsagt mer enn deg om meg om min helse. Jeg hviler i full visshet om at han er den rette legen for meg, og at han tar kvalifiserte avgjørelser. Hans mål er identisk med mitt: Få meg ned i 70 kg, med gode blodverdier og styrket både fysisk og psykisk. Dette inkluderer selvsagt MOSJON, men per dags dato ikke det jeg definerer som TRENING, jeg har forsøkt å få frem at det er en distinksjon der, men kanskje jeg ikke var tydelig nok. Jeg strekker meg hver dag litt lenger ennn hva jeg synes er "uanstrengende", men kaller det fortsatt ikke trening.

Mht treningssenter: Jeg vil ikke, selv ikke på tider da det er lite folk el spes grupper, føle meg mindre avvikende. En dame på rundt 120 kg ruver fortsatt godt i terrenget. Og siden 25 kg alt er blitt borte, er det mye som henger og disser. Og ja, tross overvekten har jeg alltid vært forfengelig. Mye som lar seg kamuflere i vanlige klær er umulig i treningsklær. Jeg får nøye meg m naturen, sykkelen, senga og gubben.

Avslutningsvis har jeg lyst til å si at du er i din fulle rett til å tenke at jeg er skyld i min overvekt. Jeg velger å si det slik at jeg deler ansvaret for den med Statens Ernæringsråd, Grete R og LIBRA, jeg har i mange år fulgt deres anbefalinger, mer eller mindre fullt ut. Jeg har aldri hatt innslag av potetgull, sjokolade, brus etc i mitt kosthold, men spist sk "vanlig norsk mat" (grovt brød med magert pålegg), samt mye internasjonal mat til middag (wok m ris, pasta og pizza av grovt mel og m mager ost), totalavholdene i fht alkohol, så heller ikke det har vært en fedmekilde. Imidlertid begynte kiloene å renne av da jeg valgt lavkarbo, og det har jeg tenkt å holde meg til resten av livet.

ps; det var 75 kg for mye på det meste, 25 har gått tapt siden 1.november. Jeg har "ønsket å gjøre noe med det" (som du sier) siden jeg var 13 år og ca 4 kg over sk normalvekt. Siden jeg er 40 nå, betyr det 27 år med vilje, men feil kunnskap om hva som fungerer for meg.

mvh

BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat