Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-07, 18:11   #4
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Litt forvirret om bokhvete

Opprinnelig lagt inn av Ullabulla, her.

F.eks. Soyaflaker fra Speilberger inneholder (i henhold til varedeklarasjonen) kun 5 KH pr. 100 gr. hvorimot soyaflaker fra GAIA inneholder 28,2.
Da kan man spørre hva som utgjør den store forskjellen.
Mitt råd er å lese varedeklarasjonen på pakningen og ikke gå utifra at det er lik fra alle produsenter.

Det er ganske sikkert at en av disse produsentene oppgir feil næringsinnhold, men jeg vet ikke hvem av dem det er. Det er ikke mulig at samme vare inneholder enten 28 eller 5 karber pr 100 gram. Det kan godt være en differanse på 4-5 gram pr 100 gram, men IKKE 23 ! Det er altfor stor feilmargin. Man skal i utgangspunktet stole på produsenter, men vi har jo sett flere eksempler på feilmerking rapportert her inne.

Er helt enig i at man skal lese på pakka, en sjekk gjerne flere leverandører., evt. matvaretabell eller Fitday. Har f.eks. en 28 og 2-3 andre 5, så er det nærliggende å tro at 5 er mer korrekt enn 28. Men så kommer det an på hvor varen er produsert. Er den produsert utefor EU/EØS er jo ikke fiber fratrukket....

Flott tråd dette, - vi får drive litt detektivarbeid og finne ut av ting !