|
Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?
Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.
Nå er det ikke uvanlig å være i dårlig form de første dagene på ketose. Var du i ketose lenge nok til at du kan utelukke at det ville gå over av seg selv? Egentlig er det naturlig å tro at en som har lite kroppsfett ikke vil fungere optimalt på fettforbrenning.
Nei det var jeg ikke. Det er ikke meningen man skal være så dårlig som jeg var. Men jeg er kanskje ikke representativ siden jeg var syk i utgangspunktet kom jeg til å tenke på når jeg leste Frøy sitt innlegg.
Å være i ketose er jo ikke farlig, men jeg vil tro at det ikke er bra for alle. Og jeg vil tro at en som er undervektig ikke vil ha godt av å være i ketose fordi det å gå i ketose er et ganske kraftig virkemiddel, og en undervektig kropp er ikke sterk (og man har bla. liten motstandskraft mot infeksjoner). Å gå i ketose for å forbrenne egne fettlagre som ikke er der er jo lite hensiktsmessig, og man må tilføre ganske mye fett i kosten for å få tilført nok til å ikke tære på kroppen tenker jeg.
Jeg tror man vil oppnå mye mer med å balansere kosten og stabilisere blodsukkeret. Få i seg få og langsomme karber, og nok protein og riktig fett. Så kan man etter noen runder med tilvenning og prøving finne ut om dette virker eller om det må mer drastiske virkemidler til. Hos en som er i underkant av normalvektig eller undervektig, så føler jeg meg veldig overbevist om at noe så drastisk som ketogen kost ikke er nødvendig. Men jeg kan godt se at det kan være nødvendig for en som er veldig overvektig. Vekten sier jo endel om hvilke ubalanser som er i kroppen.