Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-07, 09:53   #12
timich
Medlem

timich sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 49
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg som fullammer, hvilke tips har dere til meg?

Hm... Vanskelig å gi en slik rask innføring syns jeg (det er det sikkert noen som kan bedre enn meg her inne). Viktige prinsipper:
- Kutt ut/kutt drastisk ned på raske karbohydrater (pasta, ris, poteter, sukker, fint mel...). Karbohydratinntaket bør komme fra grønnsaker, bønner, linser, grove kornprodukter, frukt (ikke for mye - og prøv å unngå de med høyest GI/GB, eks banan)
- Øk mengden proteiner (fisk, kylling, kjøtt, egg, cottage cheese +++)
- Spis også nok fett, helst av det "sunne" slaget (fisk, nøtter, avocado, oljer osv).
- Balanser alle måltider slik at du får rikitg mengde mat fra disse 3 gruppene (proteiner, karbohydrater og fett).

Dette er som sagt vanskelig å forklare i hui og hast, og det beste er selvsagt å gå på kurs. Men det går an å klare seg uten også, men jeg anbefaler ABSOLUTT å kjøpe en av Lindbergs bøker - eks "Fedons metode". Her finner du innføring i prinsippene med grundige forklaringer til, i tillegg til mange oppskrifter. I starten kan det være lurt å følge oppskriftene/menyforslagene ganske "slavisk" (det hjalp iallfall meg), men etterhvert lærer du deg til å tilpasse det slik at det passer best for deg.

timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat