|
Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?
Har ikke sagt at ketose er farlig i KORTE perioder, men er jo ikke nødvendig å sette kroppen i ketose med mindre man av medisinske årsake MÅ. Og musklemassen justerer seg ikke opp bare av seg selv uten videre bare ved å kutte karbohydratene. Muskler må brukes for å vokse! Use it or loose it - så enkelt er det. Så når personer som skaldemann sier at man ikke trenger å trene for å tape vekt og at kroppen vil justere seg selv og beholde muskelmassen likevel er han til dels ute å kjøre. Man kan sef. tape vekt uten å trene, men da må man tenke etter HVA man taper og selv om trening kanskje ikke har så mye å si for vekttap generelt har det jo MYE å si for andre ting. Alle som har trent en del styrke vet dette....trener man ikke taper man muskelmasse og styrke ganske fort...er kroppen imidlertid vant til å trene så har den heldigvis noe som kort fortalt kan beskrives som " muskelminne" og man ser ofte derfor at man rask kommer tilbake i gammel form hvis man har hatt et avbrekk - dette bl.a. fordi nervene som inerverer/ styrer muskelcellene rekruterer flere og flere muskelfibre. det er også dette som vanligvis har skylden for rask styrkeøkning i starten når man er nybegynner ifht. styrketrening - senere kommer selve muskelveksten. MEN ingen av delene skjer av seg selv - musklene må brukes.
En må også huske på at det ikke utelukkende er bra å få i seg for mye fett heller - etter hva jeg husker fra et intervju hadde f.eks. skaldemann gått ned i vekt på pølser biff og bacon....jeg tør ikke å tenke på hvordan hans blodårer ser ut innvendig....
så ketogen kost for folk som har behov for det i korte perioder ja - resten av livet? Ville ikke jeg tatt sjansen på iaf.
Skjønner heller ikke hvorfor alle hyler opp at den norske stat vil at vi skal fortsette å spise karbohydrater hele tiden ....da tror jeg en del har missforstått her, for etter hva jeg har lest i aviser og hørt på nyheter snakker da visselig politikere stadig vekk om at vi må få ned sukkerinntaket her til lands! At de ikke gidder å gjøre noe med å få endret folks matvaner er imidlertid en helt annen diskusjon - og der er de helt ute å kjøre. De er også helt ute å kjøre når det gjelder anbefalinger på inntak av protein og vitaminer o.l. men som sagt det ligger utenfor denne diskusjonen.