|
Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?
Opprinnelig lagt inn av sma, her.
Som den ikke-treningsfriken jeg er så lurer jeg på hvorfor man må ha karbo etter trening? Det er jo proteinene som bygger muskler.
Hvordan kan du si at man reduserer musklene dersom man bare trener styrke eller kondisjon? For jeg tenker jo at dersom man trener styrke så mister man i alle fall ikke muskler, og for å trene kondisjon så bruker man vel også muskler.. Så forklar meg gjerne.
Til sist skjønner jeg at du trener en del, og det er vel og bra. Men hva du mener med trening, og hva jeg mener med trening er helt sikkert to helt forskjellige ting.
Jeg kan absolutt slanke meg uten å gå på treningsstudio for å trene styrke og/eller kondisjon. Det er det også flere her inne som har bevist. Men kanskje ikke ved å sitte i godstolen og kikke på tv. At det er fordeler ved å være i aktivitet er jeg helt enig med deg i. Men på andre punkter igjen så er jeg ganske uenig.
Så come on - enlighten me! 
Det er ganske godt kjent at karbohydrater er viktig etter trening, selv om du lett kan finne "forskning" og råd som går både for og imot det meste. Når ting gjelder kroppen vår, så er det mange ulike elementer som spiller inn. D-Vitamin hjelper til med opptak av kalsium. Røyking reduserer opptaket av C-Vitamin, osv, osv. Tar du p-piller, har du også større behov for C-Vitaminer. Det er komplekse avhengigheter som ikke alltid er så lett å forstå.
Du kan lese i avisen at vitaminer er livsfarlige, men jeg regner med de fleste forstår hvor slik informasjon kommer fra.
Når det er sagt, så er det av personlig erfaring at jeg anbefaler karbohydrater etter trening. Jeg har prøvd begge deler og blir raskere sliten uten å få riktig mengde med karbohydrater og proteiner etter treningen. Vil ikke gå mer inn på hvordan kroppen fungerer etter trening og hvordan den er mottakelig for påfylling, men du finner masse informasjon rundt dette på forumet her og andre steder på nettet.
(Norsk)forskning har vist at du mister muskler ved slanking og disse står for en veldig stor prosent av vektreduksjonen når man ikke trener. Husker ikke nøyaktige tall, men tror det er ca. 50% fett/muskel. Hvis du kun trener aerobisk så tror jeg vektreduksjonen kommer 20% fra muskler. Hvis du trener begge former, så opprettholder du 100% av musklene og vektreduksjonen kommer fra fett. Klarte desverre ikke å finne den direkte dokumentasjonen for dette men skal finne senere.
Styrketrening og kondisjonstrening utsetter muskelene dine for veldig forskjellige belastning, som har ulike reaksjoner på forbrenning og muskeloppbygging. Derfor er det viktig å variere å ikke komme inn i et fast mønster som kroppen din kan tilpasse seg. Viktig med variasjon og nye utfordringer i trening som med alt annet i livet.
Det er nok ikke noe problem å gå ned i vekt uten å trene aktivt, men man bør være forsiktig og klar over hva man gjør med kroppen hvis reduksjonen ikke kommer ene og alene fra fett. Jeg synes det er mer inspirerende å se at kroppen blir mer veldefinert enn enda en kilo borte på vekten. Vekten varierer veldig uansett basert på mat og drikke, hvilken dag det er og tidspunkt på dagen, mens fettet bruker mye lengre tid på å bygge seg opp, og enda lengre tid på å forsvinne.
Jeg trener veldig lite kondisjon og har ikke behov for å slanke meg mer. Trener aktivt styrketrening og har hatt formidabel reduksjon av kroppsfett det siste halvåret som jeg er veldig fornøyd med. Kan ikke si jeg har gått noe som helst opp i vekt pga. muskler.
Som alltid, viktig å finne ut hva som passer best for DEG og DIN situasjon. Vi er alle forskjellige og har forskjellige forutsetninger. Men man må vite hvor vi mennesker kommer fra og hvor vi er idag:
I gamle dager så brukte vi fettlagerene for å overleve i perioder med lite mat. Vi spiste i overflod i enkelte tider, mens andre tider levde vi med mindre næring og kunne forbrenne fettlagerene. Vi var også veldig aktive, vi måtte gå på jakt, vi vandret i skog og mark, osv.
I dag derimot, sitter folk mye bak TV og PC. Man kjører bil overalt, for den minste tingen som å gå på butikken. Vi har ikke behov for fettlagerene lengre da vi har overflod av mat hele tiden. Vi lever også mye lengre, og fett har den egenskap at det ikke er bra for den generelle helsen vår og spesielt ikke når man lever så lenge.
Mitt mål med lavkarbo, kosttilskudd og trening, er å oppnå optimal helse som jeg kan beholde hele livet mitt.
|