Tråd: Tips om vilt?
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-05-07, 13:30   #6
Begod
Seniormedlem

Begod sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 57
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Tips om vilt?

Opprinnelig lagt inn av timich, her.

Jeg syns elgkjøtt er mildere i smaken enn reinsdyr, vi bruker elg stort sett hele året her i familien... Kjøttdeigen er veldig anvendelig til det meste (ikke taco kanskje), dersom jeg skal lage "gryteretter" bruker jeg bare elgkjøttdeig, og dersom jeg skal lage f.eks. "pastasaus" (uten pasta... ) eller pizza, blander jeg elgkjøttdeigen med vanlig kjøttdeig. Reinsdyr er noe skapere i smaken (mer viltsmak), men det er også nydelig. Og ingenting slår en god reinsdyr - eller elgbiff!
Viltkjøtt er jo også veldig "rent" i forhold til annet kjøtt (hvis man ser bort fra eventuell bequerel-fare da, hehe... ) - dyra beiter ute i det fri og det tror jeg er bra...

Jeg har en oppskrift på en deilig "gulasj"-gryte med elg (kjøttdeig eller grytekjøtt) et sted, skal se om jeg kan finne den etterhvert...

Jeg bruker veldig mye elgkjøtt og særlig i taco, for da forsvinner elgsmaken. Blir litt lei av elg når vi har det så ofte. Ellers så skulle jeg gjerne hatt flere elgoppskrifter og ikke minst mer info om hvordan man parterer elg og hva man bør bruke de forskjellige stykkene til.