Vis enkelt innlegg
Gammel 18-05-07, 09:13   #2
Eilan
Seniormedlem

Eilan sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man ødelegge kroppens toleranse for carb.

Hei, har en tanke om det. Hva om du snur hele problemstillingen på hodet? Kanskje kroppen din alltid har hatt liten toleranse for karbohydrater. Samfunnet vårt er overbevist om at karbo er tingen, og det er lett å tenke at noe er "galt", at du har gjort noe galt, at du har ødelagt kroppen din osv osv ved å spise lavkarbo. Men du ville aldri tenkt slik om du hadde f.eks. nøtteallergi? Om du holdt deg unna nøtter i 5-6 år og fremdeles ikke tålte det ville du ikke skyldt på deg selv? Du bare tåler det ikke. Derfor spiser du det ikke.

Om du er bekymret, kan du kanskje ta noen blodprøver og sjekke verdiene dine? Men kroppen er vanligvis smart nok til å reagere om den ikke får i seg den næringen den skal. Så om du er i god form og har stabil energi ser jeg ingen grunn til bekymring.

Min egen erfaring er at karbotoleransen gikk litt opp mens jeg gikk på Montignac. Etter noen måneder på lavglykemisk kosthold kunne jeg spise en brødskive uten å gå i dørken energimessig. Nå, da jeg er begynt på enda strengere lavkarbokosthold, er det litt annerledes, nå har jeg ENDA mer energi enn på lavglykemisk, men får ENDA sterkere reaksjoner på karbohydrater.

Tror vi er ulikt bygget, med ulik toleranse. Men det er et kjempeinteressant spørsmål, takk skal du ha! Kommer til å følge med på hva andre svarer her inne.

Eilan