|
Sv: Bistand til en Nutrilett'er
Nutrilett er en lavkalori kur. Veldig lavkalori kur - i snitt 420 kcal pr dag. Det er under enhver klok grense for varig vektnedgang etter min mening (OG erfaring). Man bør absolutt aldri ligger under 1000 kcal pr dag. Ellers mister man bl.a. en del muskelmasse.
MEN, nå er faktisk ikke Nutrilett så høykarbo som flere vil ha det til. Bruker man kun pulver ligger man på ca. 51 karber pr dag (4-5 poser a 12 karbo pr dag). Med tillegg for evt. kombo med barer som i snitt har 26,4 pr stk. Det blir vel noe ala 1 fase på South Beach det ? Jeg vil absolutt anbefale deg å kutte ut posene og starte med skikkelig mat. De fleste som går på pulverkur opplever at de legger på seg når de begynner å spise MAT. Men det er som oftest fordi kroppen er totalt utsulta på under 500 kcal til dagen. Selv om pulveret er tilsat vitaminer/mineraler etc.
Om du absolutt ønsker en overgang til lavkarbo kosthold ville jeg råde deg til å bytte ut et og et av dagens måltider til lavkarbo. Alt etter hva tid du har til rådighet. Lavkarbo er absolutt omvendt av Nutrilett sett i forhold til kalorier. For her teller vi ikke kalorier med mindre vi er nødt til det (noen av oss må dessverre se på både karber og kalorier). Det kan godt hende at vekttapet ditt stanser opp. Det er fordi de to vanskelig lar seg kombinere i praksis. Det letteste vil sannsynligvis være å bruke pulver til frokost, spise lavkarbo lunch og lavkarbo middag og evt. pulver til kvelds. Det vil ikke passe med noen av filosofiene av ketogen type (Ketolysekuren eller Atkins), men kan - med litt bearbeiding, la seg gjøre sammen med noe ala Lindberg kosthold. Mest på grunn av det forholdsvis høye karbo innholdet.
Som du sier selv, det er bedre med lavkarbo måltider enn bløtkake ! Yil måltidene du spiser mat bør du spiser ren mat. Dvs. ikke ferdigmat og posemat, men konsentrere deg om rent kjøtt, fugl, fisk med tilbehør av en god mengde grønnsaker. Enten i form av salat eller med forvellede grønnsaker av typen som vokser over jorda. (M.a.o. ikke gulerøtter og kålrot). Blomkål, brokkoli etc. Du bør også få i deg nyttige gode oljer og fett, som oliven-, raps- avocado- eller kokosolje. Alltid kaldpressede. Bruk gjerne kesam, creme fraiche og rømme. Yoghurt naturell er også greitt. Kjøp friske bær og ha oppi selv, - den du får i butikken er full av sukker (uansett om det er "20 % mindre"). Eller lag din egen. Nøtter er også OK om du tåler det. Men unngå frukt/fruktsukker så lenge du ønsker å gå ned. Det er mer vedlikeholdskost. Alle måltider bør inneholde en proteinkilde, en fettkilde og en antioksidantkilde (grønnsaker). Unngå produkter som er merket med "Lett". Du har ikke vondt av fettet !
Kan du klare dette og etterhver kutte ut pulveret (*grøss*) tror jeg nok du vil klare det ganske godt. Men vær tålmodig i begynnelsen, -og ikke vent deg stor fart på vekttapet. Som sagt.... egnetlig er det vanskelig å kombinere ekstrem lavkalori og lavkarbo !
Lykke til !