Vis enkelt innlegg
Gammel 13-05-07, 20:32   #5
Pc-snuppa
Medlem

Pc-snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus et sted
Alder: 54
Pc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snillPc-snuppa er virkelig snill

Sv: Peanøtt olje kjøpt i sverige er den OK???

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Her kommer semi-svensken til unnsetning!
Rykepunktet (heter forsåvidt det samme på norsk, men jeg er oppvokst vegg i vegg med Sverige da, så kan hende det er dialekt). Er det punktet hvor det, hvorav navnet begynner å ryke av olje, og den står i fare for å bli til flammer.
Det er vel også da oljen skifter struktur, blir til transfett (eller enda mere transfett om oljen din er varmpressa, vet ikke hvordan merkinga er i Sverige, jeg.) og den begynner å smake vondt og stinke...

Hei!
Takk for svar. Men da betyr det kanskje at jeg kan bruke den kald, til salatdressing eller majones osv osv. Ettersom den forandrer seg når den varmes opp ved bruk, som du nevner... Nå stod det på nettsiden deres at:

<< Samtliga av dessa oljor är mer neutrala i smaken än olivoljan. Det beror på att de raffineras medan olivoljan kallpressas. Oljornas fina fettkvalité påverkas inte av raffineringen. Använd dem till stekning, bakning men också till dressing. Pröva dig fram efter eget huvud. Inget är direkt fel. >>

At de raffinerer den betyr at den ikke er sunn lenger da..?
Tror jeg dropper den olja jeg, og kjøper meg noe dyrere... Har ikke lyst til og plugge igjen årene...

Lavkarbo har gitt meg livet tilbake igjen!
Pc-snuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins :-) Svar med sitat