|
Sv: Har jeg holdt på for lenge? Forslag til endring?
Opprinnelig lagt inn av Goggen, her.
For meg synes det som om du har gått i den klassiske fella. Det å virre mellom forskjellige dietter blir bare tull. I tillegg har du flere sprekker innimellom.. Ja da er det ikke rart at det ender med kaos i kroppen og at vekttapet lar vente på seg. Du mister tålmodigheten når du bare går ned en kilo på en måned?? Etter 6 måneder hadde du jo vært slank da? Eller er du ute etter en kjapp kur, for så å skulle leve som før?
En ting til. Du sier at du skal ned 6 kilo. Og det er lite i forhold til det mange her sliter med. Men poenget er at jo mindre du skal ta av, jo lenger tid vil det normalt ta. Jeg skal tilsammen ned over 50 kilo, men mister ikke mer enn et kilo i uka. Altså 2 % av overvekten pr. uke.
Du skal ned 6 kilo og mister 15% av overvekta di på en måned. Eller ca 3,75% pr. uke. Det er relativt sett en mye større nedgang!
Du må ikke fokusere blindt på kilo heller. Resten av kroppen kan ha endret seg mye. Bruker du målebånd eller er vekt det eneste du fokuserer på?
Et lite regnestykke til slutt:
Jeg skal slanke bort 50 kilo. Om jeg klarer å miste 3,75% av den pr.uke er det 1,88 kilo pr uke, eller 7,52 kilo pr.fire uker (ca 8 kilo pr.mnd)
Det er det de aller færreste som kan klare. Og det å miste en såpass stor del av overvekta så fort, kan man ikke regne med.
Husk at kilo er bare kroppens tyngde mot jordskorpa. Vekt i seg selv sier ingen ting om hverken helse eller fysikk.
Prøv å finne en god og langvarig løsning. Lindberg, Atkins/Ketolyse vedvarende og EAT har alle sammen fokus på helse og velvære. Og har også menyer du kan leve med fremover.
Et kosthold er ikke det du spiser denne uka, men det du spiser i årene fremover. (Og da selvsagtlavkarbo!)
Lykke til på turne!
Utrolig genialt og realitetsorienterende!
|