Vis enkelt innlegg
Gammel 06-05-07, 14:13   #5
ssskaldeman
Medlem

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 83
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Blanda inte ihop kost och träning!

Du har så rätt, Nille!

Vi är alla olika, detta kan inte sägas för många gånger. Vi har olika metaboliska utgångslägen, vi är olika karbohydratkänsliga och vi utsöndrar olika mycket insulin. En del av oss varvar motorn i vardagen och bränner massor med bränsle, även när vi sitter stilla, andra lever livet på sparlåga.

Jag skriver för det mesta om personer som jag själv. Generalfeta människor med ett jättestort metabolt syndrom. Personer som inte kan röra på sig. Det är de som har störst nytta av en omläggning till min modell. Det är de som upplever den största viktminskningen och de största hälsovinsterna.

En person som kombinerar kost och träning har delvis andra behov och behöver delvis andra råd.

Normalviktiga människor med några kosmetiska extrakilon fungerar ofta på ett annat sätt än den som är generalfet. De har kanske kvar sin insulinkänslighet, det har inte tjockisen. Den som har kvar insulinkäsnligheten har fler möjligheter. En sådan person kan välja att vakta på kalorierna och öka på motionen. Det ger ett enklare liv. Den modellen kan fungera precis lika bra för viktminskning, men det är inte i första hand för den gruppen som jag skriver.

Jag räknar själv med att ta upp motion så småningom. I mitt fall kommer det i så fall att bli lågnivåmotion, gärna flera timmar om dagen. Jag skulle tycka om att långpaddla kajak, eller att utforska Nordnorge eller det inre av Island tll fots. Just nu sitter jag låst vid datorn femton timmar om dagen. Det är ett missbruk av min nya och friska kropp!

Sten Sture
- som nu försvinner på ett tag. Men jag tittar in igen när jag redigerat bort ett par hundra sidor manus.

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat