Vis enkelt innlegg
Gammel 06-05-07, 11:34   #1
ssskaldeman
Medlem

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 83
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Blanda inte ihop kost och träning!

Jag får ständigt brev om träning. Om det ämnet vet jag nästan ingenting. Jag ägnar mig åt kostens inverkan på människokroppen. Jag klipper en en snutt som jag skrev om kost och träning häromdagen:

Träning och kost är två olika saker. När en viktminskare misslyckas med en diet får hon ofta höra att hon tränar för lite. Att säga så är fusk! Alla kostprogram som kräver träning för att fungera, är dåliga kostprogram.

Med naturlig kost behöver du inte träna. Du behöver inte resa dig från stolen för att äta dig ner i vikt. Självklart ska du röra på dig ändå. Så mycket du vill och kan. Men du ska göra det för hälsans skull.

Att äta fel och kompensera de negativa effekterna med hjälp av träning är en omväg. Det är den omvägen som du kan studera i TV-program av typen “Toppform”. Med naturlig kost tar du ingen omväg.

Själv åt jag bort nästan hela min övervikt innan jag började med långpromenader. Promenaderna gjorde mig hungrig och snart hade jag gått upp ett halvdussin kilo i vikt. Man blir inte smal av motion, åtminstone inte om man ökar matintaget i takt med motionen...

Vi ska alltså skilja på kost och motion. Det är två olika saker. Vi ska normalisera vår kroppsvikt och optimera vår hälsa med hjälp av naturlig kost. Sömn, solljus, kroppsrörelse, och allt annat som vi behöver, har inte med kosten att göra. Men de påverkas ofta positivt av en naturlig kost.

Vill man gå ner i vikt med hjälp av lågnivåmotion så krävs det flera timmars kroppsrörelse om dagen. Det har ingen vanlig människa tid med.

Den som klarar intensiv träning har andra möjligheter och kan nå utmärkta resultat i gymmet. Det går alldeles utmärkt att träna hårt på animalisk kost, och det går utmärkt att tävla också. Men observera att det krävs en ganska lång anpassning innan du kan utnyttja fettet fullt ut som bränsle.

I sammanfattning:
Med naturlig kost äter du dig ner i vikt. Motionera ska du göra, men du ska göra det för hälsans skull!

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat