|
Sv: Jeg forstår ikke dette...
Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.
Der er jeg helt uenig med deg, Nille. Hvor har du dokumenatasjon for det?
Og hva gjør i såfall kroppen med det overskuddsproteinet som den blit tilført, når den ikke kan nyttiggjøre seg av det i stoffskiftet?
.
Ser at jeg har formulert meg litt feil der. Prøvde å gjøre det enkelt forståelig, - underforstått og på basis av et normalt proteininntak på generell lavkarbo sammen med normal aktivitet dvs. 1 - 1,5 gram protein pr kg kroppsvekt pr døgn, det en kropp normalt klarer å nyttegjøre seg pr døgn. Man må se på hva man inntar pr døgn over lengre tid. Ikke pr måltid.
Skal prøve å tydeliggjøre hva jeg mener (men kan ikke love at jeg klarer det):
Jeg vet at ved nedbryting og forbrenning av proteiner vil overskuddet omdannes til glukose, MEN det skal større mengder over lengre tid til før det blir et overskudd som har noen reell betydning - dvs. før det blir så mye at man legger på seg av det. Og det var det det var snakk om her. Det kommer også an på hvor mye man veier og i hvor mye aktivietet man er i.
Spiser man 1 - 1,5 gram protein pr kilo kroppsvekt (igjen - alt etter aktivitetsnivå) pr døgn vil man ikke "overdose". De fleste spiser mindre enn det også. Det ikke er slik at om man spiser 40 gram protein til et måltid så nytter kroppen 30 gram og så går 10 gram rett over som karbohydrater - som det så ut som om noen trodde (og som jeg reagerte på). Vi glemmer også ofte at en del også går rett ut som avfall (les: avføring), fordi kroppen rett og slett ikke rekker å nyttegjøre seg det før det forsvinner ut på naturlig måte.
Ble det litt klarere eller ble det bare mer forvirrende ?