Vis enkelt innlegg
Gammel 01-05-07, 18:14   #6
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 69
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfri tyggegummi

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

Ja jeg skjønner ingentng av den innholdsfortegnelsen. Sorbitol skal gi karbohydrater, ikke sant? Da er det noe trykkfeil her. Tør ikke ta noe av disse tyggisene. Det var en gratis prøvepakke som kom i posten, Stimorol Fresh Zone. Jeg mener det må finnes tyggegummi som er godkjent i Usa, der er det jo hundretusener på lavkarbo. Noe må komme over til Norge etterhvert?

På denne tyggegummipakken jeg snakker om, står det også at overdrevet bruk kan virke avførende. Lurer på hva som er trykkfeilen her, maltiol kan virke avførende, og kansje det er en trykkfeil at tyggisen inneholder sorbitol??? Kan jo håpe?

Sorbitol ER et karbohydrat OG et sukkeralkohol, - og brukes ofte i sukkerfrie varer sammen med andre sukkeralkoholer (som maltitol etc). Siden det er et sukkeralkohol telles det ikke (fordi det aldri står hvor mye det er av hver type i varene). MEN det forbrennes seint i kroppen og omdannes til glukose på samme måte som f.eks. fruktose. Derfor anbefales det ikke på lavkarbo-dietter. Forvirrende ? Jaaaaada !

De fleste sukkeralkoholer har den virkningen at når de kommer ned i tykktarmen så vil kroppens bakterier "kose seg" med dem og nedbryte dem. Litt opptas i tarmen (det som er igjen og som vi kaller netto karber). Resten nedbrytes av bakteriene, det medfører produksjon av gass som igjen gir magesmerter og luftplager. I tillegg tiltrekker de væske som igjen gir diarre. Dette gjelder ALLE sukkeralkoholer i større eller mindre grad. Men det er forskjell på kroppskjemi og hva hver enkelt tåler av de forskjellige.

En del opplever at vekttapet stopper opp når man spiser mye sukkeralkoholer, spesielt på lavkarbo og på ketogene dietter. Men det vet du sikkert.