|
Sv: Om fedmeoperasjoner på NRK 19.30 i kveld
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Men det kan jo faktisk få noen til å tenke seg to ganger om før de tar en slik operasjon. Det finnes mange der ute med en helt feil oppfatning av kroppen sin som kanskje går og tror at dette er løsningen (eneste løsning) for de, selv om de ikke engang er i nærheten av å kvalifisere til behandlinga. Og for alle de som ser etter en enkel løsning i stedet for å endre vanene sine litt.
Helt klart, alle bør ha prøvd ALT annet før de tar en slik operasjon. Det har også de fleste gjort, og i det offentlige må man gjennom et startkurs på 10 uker før man tar operasjonen. Noen ombestemmer seg da og prøver noe annet, mens andre gjennomfører operasjonen. På Aleris får man tilbud om å snakke med psykolog først, og man har lange samtaler med ernæringsfysiolog, kirurg og sykepleiere, og man får tilsendt en haug materiale som man får streng beskjed om å lese fra side til side før operasjonen. I tillegg er det som sagt ekstremt god oppfølging fra Aleris sin side, mye bedre enn i det offentlige.
Og igjen - dette med at 95 % mislykkes over tid er myntet på de med BMI over 40, da nytter det som regel ikke å "bare endre vanene sine litt", desverre. Men selvsagt, alt annet skal være prøvd før operasjon, og det ER det som regel hos de som går til det skrittet. 
Programmet var forresten veldig negativt vinklet på slankeoperasjoner, ingen tvil om at Puls ikke akkurat er positivt innstilt til disse operasjonene. Mener ikke at det skal være halleluja og amen, men jeg savnet litt mer på den positive siden og ikke bare at denne Tina (som jeg mener dreit seg litt ut) fikk "hele showet". Jeg er med i landsforeningen for vektopererte og kjenner etterhvert til en STOR del vektopererte både fra Aleris og andre steder i Norge og utlandet, og min erfaring er at 95 % av disse er VELDIG fornøyde og sliter verken fysisk eller psykisk, heldigvis.