|
Sv: THEs dagbok
Jeg snakket med en ernæringscoach på Lindbergs om dette, og hun sa man skulle nyte det ulovlige man spiste, man skulle unne seg en is når det var sommer, men at man ikke trengte å ta den største, og ikke spise en hver dag. Hun fokuserte på at man skal kvitte seg med skyldfølelsen, at man skal spise fordi man er sulten og iblant fordi man har lyst på noe, og at man da skulle unne seg det uten vonde følelser.
Så kanskje det handler om å si at "nå tar jeg den isen fordi jeg har lyst på den, rett og slett, og jeg kommer til å nyte hver eneste bit." Og så heller prøve å sette seg ned å identifisere hvilken følelse det er som er på besøk når man har lyst til å hive i seg en plate melkesjokolade, før man spiser den, slik at det i allefall er på det rene hva som faktisk fikk deg til å sprekke. Og, forhåpentligvis, når man er blitt erfaren nok, vil denne identifiseringen av emosjoner føre til en tilfredstillelse i seg selv som gjør at man kanskje ikke føler behovet for å døyve følelsen med mat.... Litt sånn slutt-å-røyk-taktikk.

|