Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-07, 23:57   #26
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 56
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Når forsvinner sultfølelsen?

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Hva som er riktig mengde mat avhenger av mye, blant anna hvor mye du veier. Men nå ser jeg at du bare har 6 Kg igjen å ta av så da trenger du sikkert ikke så mye mat og det at du blir sulten igjen så fort tyder nok på at du spiser for mye protein og så får du ett blodsukkerfall. Går denne sultfølelsen over igjen etter en hvil?

Dette blir vel en digresjon, -ha meg unnskyldt!
Men det er mye prat i at proteiner (mye) gir insulinpåvirkning/høyt blodsukker.
Jeg har lært at proteiner stimulerer bukspyttkjertelen til å skille ut glukagon, som er "motstykket" til insulin.
Riktignok er en av påvikningene fra glukagon, å ØKE blodsukkeret. Men dette gjøre ved å påvirke levra til å skille ut lagret karber (glukose). Er man i ketose, er det ingen glukosereserver igjen.
En av årsakene til at proteiner/kjøtt ikke merkes med GI, er jo at disse matvarene har forsvinnende liten påvirkning på blodsukkeret!

Jeg har selv testet ved en anledning , og mitt blodsukker steg ikke etter et proteinrikt (nullkarb)måltid.

Fra http://www.iform.no/pub/art.php?id=159

Sitat:

Glulcagon
Glukagonet er insulinets tvilling. Kjemisk er de nesten identiske, men virkningen av dem er helt forskjellig. Insulin senker blodsukkeret og reduserer fettforbrenningen. Glukagon øker blodsukkeret og øker fettforbrenningen.
Det skjer fremfor alt ved at utskillelsen av frie fettsyrer fra fettvevet øker. De påvirker også muskelmassen din på helt forskjellige måter. Insulinet er anabolt og bygger opp musklene, mens glukagon er katabolt og bryter dem ned i stedet. Protein stimulerer glukagonutskillelsen, men vil ikke øke muskelnedbrytningen. Det kommer, av at dette næringsstoffet samtidig stimulerer flere anabole hormoner, som tilveksthormon og IGF-l.

Fra http://www.nfhm.org/artikler/vekt.html

Sitat:

Andre viktige hormoner er glukagon og leptin.Glukagon produseres også i bukspyttkjertelen og har motsatt virkning som insulin.Inntak av protein stimulerer glukagonproduksjonen.Økt glukagon medfører lavere insulinproduksjon og mindre fettlagring. Vi kan dermed velge bevisst ulike matvarer for å skape en balanse mellom insulin-og glukagonproduksjon.En slik balanse motvirker vektoppgang.

Fra http://www.matoghelse.no/spis-og-dri...342-48965.html

Sitat:

Etter hvert måltid som inneholder proteiner, vil utskillelsen av insulin øke litt selv om du spiser lite karbohydrater. Dette er normalt, men insulinutskillelsen vil være liten og kontrollert, og dermed unngår du et stort blodsukkerfall i etterkant. Protein stimulerer samtidig utskillelsen av glukagon, et hormon som bidrar til å frigi glukose og fettsyrer fra kroppens lagre.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat