|
Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?
Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.
At man blir mer følsom for insulin er nå en positiv ting uavhengig av dietttype, det er jo det motsette av diabetes!
Mindre isulin i blodet = mindre fettlagring......
At kroppen får høyere blodsukkerverdier skjer i form av at den frigjør(fettsyrer fra fettdepot) og glucose fra (lever) for å gi deg overskuddet du trenger når du har et høgre nivå av adrenalin, det er kroppens måte å overleve på under "stressede" perioder. Det er også litt av grunnen til at den samstundes produserer hormonet kortisol som vi godt kan kalle et "avfall" kroppen produserer etterhvert som den ikke får tiden til å hente inn igjen seg selv..
På Atkins lever kroppen på ketogener og ikke opplagret glucose, det vil derfor vær naturlig å tenke at man frigjør i hovedsak fettsyrer og meget lite glucose. Og siden kroppen ikke frigjør insulin er det også naturlig å tenke at kroppen har brukt opp energien når du blir "lav" igjen, og siden den tok energien fra "lagrene" blir du litt slapp da den ikke har mer på lager. Derfor sa jeg at man bør holde kaffien til måltider. Prøv å spis litt sukker når du blir lav og se hvor fort du blir høg igjen.
Vist det er slik at økt insulin følsomhet gjør at jeg ikke kan følge diettprinsippene her, da er jeg ikke så sikker på hvorvidt dette er noe for meg ivertfall. Det strider mot all logisk tenking for meg å si at dette er ugunstigt for "normale" personer uavhengig av diett..
Nå har kaffi andre bivirkninger en akkurat de vi diskuterer og det hadde kanskje vært mer aktuelt å diskutert de
Exs:
Uro
Angst
Hodepine
Nervøsitet
Søvnløshet
Hjerteklapp
Høy puls
Jeg er ENIG i at man skal prøve seg frem, og finne sitt akseptable nivå av koffein...
Dødlig dose ligger fra 3,5g til 10g hvor 500mg tilsvarer CA 1 liter "normal" kaffi. En kompis av meg tok en gang 1g med koffein og 4,5g guruanna.. SYK virkning og SYK fyr!
Jeg vil bare nevne at det er en
stor forskjell på kaffe, som du får kjøpt i alle butikker over alt,
og koffein, f.eks. i tablettform, som er noe helt annet.
Koffeinpiller har, så vidt jeg veit aldri vært lovlig å selge i norge.
(Men: det er faktisk 14 årsgrense på burn-drikken, så jeg her en dag... )