|
Sv: Bruk av iskremmaskin... hjelp:)
Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.
Ønsker meg oppskrift på en mer flytene røre
Jeg synes oppskriften du brukte høres bra ut, skjønner ikke at røra skal bli så tykk av de ingrediensene. Du kan eventuellt ha litt melk eller vann sammen med fløten.
Når jeg lager is bruker jeg ofte ikke noen fast oppskrift, har laget is såpass ofte at jeg har en følelse av hvor mye som skal til av hver ingrediens, men hvis du vil ha en oppskrift har jeg en grei basisoppskrift her:
*2 dl H-melk
*3 dl fløte
*5 eggeplommer
*1/2 pakke gelatinpulver
*Valgfritt søtningsmiddel etter smak og behov
I tillegg kan du bruke vaniljestang, bær, sjokolade,
nøtter eller annet som gir ekstra smak på isen.
Ha melk, fløte og eggeplommer i ei gryte. Visp sammen slik at eggeplommene blander seg med resten. Varm forsiktig opp mens du rører, og ta gryta bort fra varmen like før det koker. Det er viktig å ikke varme for mye for da kan røra skille seg. Ha i gelatinpulveret mens røra er varm og rør godt slik at alt løser seg opp. (Grunnen til at jeg bruker gelatin i isen er den får en bedre konsistens når den stivner, og at den ikke blir helt flytende hvis den smelter igjen) Tilslutt smaker du til med søtningmiddel og heller røra i maskinen. Lykke til!
PS- Jeg pleier aldri å piske fløten på forhånd, er det derfor du har fått for tykk røre?
|