Vis enkelt innlegg
Gammel 25-04-07, 14:45   #18
tbear
Medlem

tbear sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 76
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Forbehandling av mel

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Til din opplysning så er etanolen som du beskriver over et biprodukt av "gjærings prosessen".

Det jeg mente med at man kan forbehandle mel med gjær er at da forsvinner karbohydratene fra melet. Nok om det!

I det siste innlegget mitt så mente jeg ikke nødvendigvis at vi skulle gå for gjærløsningen for å fjerne karbohydratene, men at dersom vi i felleskap pønsker ut en måte å fjerne/redusere karbohydrat i vanlig mel så er det et konsept som kan selges inn til større produsenter som igjen lager et komersielt produkt ut av det...

Det har vi vell alle nytte av?
I første omgang er jo det kun snakk om en brainstorming rundt tema da!

Men vist du er fornøgd med brød laget av egg, ost og protein, så vær så GOD!
Debatten er mer en frivillig å delta i

Hei,
I mange gjæringsprosesser tror jeg faktisk etanolproduksjonen er hovedsaken.... .
Uansett, du har fått kommentarer til innlegget ditt - det er du vel fornøyd med? I motsatt fall så kommer en til:

Vanlig hvetemel inneholder 67,6% karbohydrater. Det blir altså ikke så mye igjen når man tar bort karbohydratene. De resterende 32,4% er 11,8% protein, 1,7% fett, 14% vann og altså 4,9% "annet". Hovedbstanddelen i dette er proteiner, eller gluten. Hvetegluten er faktisk et produkt det er mulig å kjøpe i dag, og brukes bl a i brød for å redusere karoinnholdet, f.eks i Lindberg-brødet.

Så tanken din var god den, men det er altså allerede gjort....

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat